PR stunt Noorse premier faalt door controle

Blog
PR
Jody Koehler
14-08-2013


Het vak van marketeers en PR professionals verschilt erg van elkaar. Je ziet dit vooral terug in de balans tussen 'controle' en 'waardering'. De marketingboodschap controleer je beter, maar kent in de regel een lagere waardering. De PR boodschap controleer je minder, maar kent hierdoor juist een hogere waardering. De stunt van de Noorse premier die vorig week zoveel publiciteit kreeg, faalde juist op dit gebied.

PR stunt Noorse Premier Jens Stoltenberg
Het filmpje van de Noorse premier heb je gezien toch? Ongetwijfeld (of zie onderaan deze post). Stoltenberg reed, verkleed als chauffeur, rond in een taxi om te achterhalen wat er nu echt speelt onder de kiezers. En de video ontplofte online. Heel de wereld schreef, van The Guardian tot de Huffington Post, over de spontane stunt van de premier. Maar wat blijkt? De passagiers, een deel althans, werden betaald voor hun deelname aan de stunt. Mijn vraag is, waarom in hemelsnaam!?!

Het antwoord is simpel: controle. De passagiers werden gecast, gescreend en ingehuurd om er zeker van te zijn dat zij op tijd zouden verschijnen en er voldoende variatie was op het gebied van leeftijd, geslacht en ras (bron: AFP). Je verwacht het niet he? We hoopten op Candid Camera, maar kregen scripted reality TV.

Geen controle een gek idee?
Het idee gepresenteerd door het reclamebureau(!) van de partij kostte waarschijnlijk veel tijd en geld. En bij sommigen borrelt dan het gekke idee naar boven om alles te controleren. Terwijl het pas echt een TE GEK IDEE zou zijn als de premier gewoon een dag lang als taxichauffeur rond zou rijden zonder enige vorm van controle. Kwestie van routes vooraf doordenken, de actie echt goed rond maken en alle voor- en nadelen van die 'controle' afwegen. Maar ik snap het, dat klinkt wellicht als teveel werk voor sommigen. Liever: betalen en klaar.

De reclamegoeroe aan het woord
Toen de Noorse krant VG lucht kreeg van het bedrog en reclamegoeroe Kjetil Try, de bedenker van de stunt, om tekst en uitleg vroeg antwoordde hij:"It's absolutely not cheating, because the point is that they get in the car and didn't know that it was Stoltenberg that was driving it. Everyone was surprised."Het doel was dus 'verrassen' en niet zozeer de premier in contact brengen met de gewone man en vrouw op straat. Terwijl de premier aan het begin van de video toch echt zegt dat hij undercover gaat "because in taxis, people really say what they mean." Tja....

Controle. Alt. Delete.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief