PR vergeleken met de eerste keer seks

Blog
Opinie
Jody Koehler
02-10-2013


Wat is jouw herinnering aan 'de eerste keer'? Is het je bijgebleven als een positieve of negatieve ervaring? Je hoort of leest eigenlijk maar zelden een reactie als: 'Het was briljant. In één woord.. BRIL..JANT!!'. Het magere zesje vormt eerder de regel en dit blijkt ook wel uit onderzoek. De eerste keer komt voor veel jongeren onverwacht en 1 op de 4 meisjes geeft aan dat ze de eerste keer vervelend vond. Vanaf die eerste seksuele ervaring is er gelukkig nog een wereld te ontdekken. En de meesten doen dit ook. Ze oefenen en worden beter. Voor PR is dit niet anders.

Ontwikkeling
De seksuele ontwikkeling die mensen doormaken zie ik ook terug in de wereld van PR. De start kan soms zeker onverwacht, onplezierig of grensoverschrijdend zijn. Menig PR adviseur zal zich zijn of haar eerste crisis dan ook nog goed herinneren. De arrestatie van 'mijn CEO' bij de douane van Schiphol weet ik in ieder geval nog maar al te goed. Maar inmiddels zijn we meer ervaren en kundiger. Dat is wat PR, net als seks (of, voor de preutse lezer, een goede wijn), door de jaren heen met zich meebrengt.

Verlies de slag, win de oorlog
De discipline PR heeft een leercurve in zich die veel bedrijven onderschatten. Geen garanties, weinig controle, onzekerheid. Het hoort bij ons vak en het gaat dus wel eens mis. Laat je door een mager mediaoptreden  of publicatie nooit uit het veld slaan. En zoals Donald Trump, geïnspireerd door Sun-Tzu, ooit zei: 'Sometimes by losing a battle, you find a new way to win the war.' En daar moeten we ons soms aan vasthouden. En niet aan die ene keer.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief