Prinsjesdag: inhaken met z'n allen!

Blog
Opinie
Jos Govaart
21-09-2011

Ik ben best blij dat ik de afgelopen dagen niet op een kranten- of nieuwsredactie gewerkt heb. Ik vermoed dat ik meerdere malen per dag zou zuchten. Ik zou zuchten om de zoveelste inhaker rondom prinsjesdag. Allemaal bovenop datzelfde moment. Er zijn weer vele bedrijven geweest die persberichten sturen rondom een haakje dat uit de miljoenennota te peuren viel. Want verder doet niemand dat. Superrelevant en uiterst uniek, niet te vergeten.

De Issuekalender
Op veel pr-bureaus zal ie wel hangen. De issuekalender. Best een handig ding. Bizar om te zien hoeveel "dagen" er zijn gecreëerd. Waarschijnlijk een hoop door PR bureaus. In sommige gevallen blijft zoiets hangen: secretaressedag bijvoorbeeld. In veel gevallen sterft zo'n dag een zachte dood en weet niemand van het bestaan af. Wat de grotere dagen áltijd gemeen hebben is dat bedrijven en pr-bureaus er als strontvliegen op af stormen. Nooit geschoten is immers altijd mis. En dat is jammer.  Want een goede inhaker kan echt leuk zijn, een goede inhaker kan briljant zijn. En bij een goede inhaker moet je creatief zijn. En het is een andere hoek zoeken dan een persberichtje. Een paar voorbeelden.

De inhakers rond prinsjesdag
Uiteindelijk vielen slechts 2 inhakers rondom prinsjesdag mij echt op. Natuurlijk N=1 en daarnaast ben ik vast enorm beroepsgedeformeerd, maar toch: KREM, bureau voor social media consulting, analyseerde het "social gehalte" bij Premier Rutte met behulp van Radian 6. Hiervan deed KREM verslag bij BNR. Geen toeval, want die samenwerking loopt al langer. KREM heeft een thema, namelijk de politieke dialoog geclaimd, en komt op belangrijke politieke momenten steeds terug met analyses. Dat is consistent en goed voor de herkenbaarheid.

Wat mij betreft worden de leukste inhakers vaak in advertising gegoten. Maar ook daarbij zie je dat de concurrentie groot is. Daar wint creativiteit. Degene die in staat is om nét een andere twist aan te brengen. De winnaar van dit jaar is Grolsch, wat mij betreft. Grolsch weet namelijk wat vrolijks te brengen. Slimme twist.

Ook een persbericht kan creatief zijn
Ook een "simpel" persbericht kan wel degelijk creatief zijn. Zo was er twee jaar geleden sprake van een filevrije dag. Online wedkantoor Unibet schreef een weddenschap uit over waar dan toch de eerste file zou staan.  Het aantal publicaties van een slimme, snel bedachte en goed uitgevoerde actie was overweldigend.

Mijn favoriet: Bavaria
Mijn favoriet van de afgelopen jaren is een inhaker van Bavaria. Een advertentie waarbij Bavaria Balkenende bedankt voor zijn jaren als bestuurder. Balkenende houdt van sportauto's en was altijd aanwezig bij de Bavaria City Racing. Een simpel, goed en creatief idee.

Ten slotte: een paar tips
Kortom, inhaken is niet slecht, sterker nog, je moet wakker zijn en bovenop de actualiteit zitten, maar realiseer je de volgende zaken:

  • Kijk in de spiegel: Hoe logisch is het dat jij inhaakt.
  • Wees creatief in boodschap: kranten, nieuwsuitzendingen staan vol met allerlei berichten over bijvoorbeeld de miljoenennota. Een zoveelste bericht over een zwakke groep die geraakt wordt, valt niet op.
  • Wees creatief in vorm: Het oog wil ook wat. Een stukje met alleen tekst valt niet zo op.
  • Maak je actie logisch: Zie mijn voorbeeld van KREM. Op basis van een eerdere relatie met BNR is het volkomen logisch dat KREM dit moment andermaal aanpakt.
  • Laat niet teveel afhangen van een inhaker: Een inhaker is leuk. Maar vaak ook vluchtig. Doe het dus slim en kosteneffectief.
  • Verleg je grenzen!

    schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
    Schrijf je nu in voor
    onze nieuwsbrief