Provocerende campagne beweegt de hele wereld

Blog
PR
Marlous Westra
14-10-2014
Vorige week werd m'n aandacht getrokken door een bericht op Facebook over een 12 jarig meisje dat zou gaan trouwen met de 'liefde van haar leven' van 37. Bizar natuurlijk. 25 jaar leeftijdsverschil. Maar boven alles, waarom mag een kind van 12 trouwen? Daar krijg je toch allerlei rare ideeën bij? En niet eens ver van ons bed, gewoon in Noorwegen. Direct werd ik overvallen door een immens gevoel van verontwaardiging. Dat moet toch niet kúnnen?!

Thea's bruiloft
Thea hield nauwkeurig een blog bij waarop je mee kon lezen met haar voorbereidingen. Van het uitzoeken van de jurk en locatie tot het kiezen van de taart en het maken van de uitnodigingen. Heel Noorwegen was in rep en roer. De telefoon van politie en kinderbescherming stond niet stil. Het ging om de toekomst van een 12-jarig meisje. Waarom gebeurt dit?

Wereldmeisjesdag
Ondanks de ophef zette Thea haar bruiloftsplanning door. Afgelopen zaterdag 11 oktober was de grote dag. Niet toevallig op de Wereldmeisjesdag. Terwijl een mensenmassa buiten de kerk met spandoeken aan het schreeuwen waren, stond Thea met haar groom-to-be voor het altaar.

https://www.youtube.com/watch?v=CrPkpa-NL1I

Plan Noorwegen
Deze provocerende campagne maakte precies dát los in de mensen dat Plan Noorwegen voor ogen had. Bewustwording van het wereldwijde probleem van kindbruiden. Elke dag worden bijna 39.000 meisjes verplicht om te trouwen. Omdat ouders de kosten voor het gezin omlaag willen brengen bijvoorbeeld. Ze zijn zich vaak niet bewust van de gevolgen die het heeft voor de toekomst van hun dochter. Vaak stopt ze met school en krijgt vroeg kinderen.

Ver van ons bed
Tot afgelopen week was dit probleem een ver van ons bed show. Plan Noorwegen heeft voor een goede aanpak gekozen door een 'exotisch' onderwerp rauw in onze westerse context te plaatsen. Het bracht het issue van kindhuwelijken dichtbij. En zorgde voor het besef van hoe bizar dit eigenlijk is. De boodschap kwam luid en duidelijk binnen. In Noorwegen zelf explodeerde de hashtag #stoppbryllupet / #stopthewedding op social media met een bereik van bijna 4 miljoen mensen op Facebook en zo'n 8000 mensen op Twitter.

De hele wereld beweegt
Niet alleen Noorwegen, maar de hele wereld heeft het verhaal van Thea gevolgd. Ook in Nederland werd het nieuws door bijna alle landelijke media gebracht. Olaf Thomessen, directeur van Plan Noorwegen geeft aan:"Het is ongelooflijk hoe deze campagne tegen het kindhuwelijk niet alleen een heel land maar de hele wereld in beweging heeft gebracht. Mensen kijken niet langer passief toe hoe een kind een bruid wordt. Het is een duidelijk teken naar onze wereldleiders dat zij dit issue serieus moeten nemen en hun krachten moeten bundelen in het belang van deze jonge meisjes."

Lokale vertaling
Deze campagne is een lokale vertaling geweest van het grotere plan van Plan International. Zo gaat het er écht aan toe in bijvoorbeeld Bangladesh. Wil je nog meer weten? Lees dan het hele verhaal van de campagne hier.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief