#PRSummitING: Stop begging the media, become the media

Blog
Opinie
Noesjka van der Helm
17-05-2013

We maken ons al op voor dag 2, maar niet voordat we teruggekeken hebben op  de eerste dag van de International Social Media & PR Summit 2013. In de eerste dag stonden brand journalism, storytelling, strategie, crisis en meten centraal. Verhalen uit de praktijk, vanover de hele wereld.

5 fundamentals of brand journalism
Mark Ragan trapte het evenement af met zijn verhaal over 'brand journalism'. Gebaseerd op zijn ervaring met PR Daily, maar ook andere inspirerende verhalen zoals Seattle Childrens Hospital, Advocate Healthcare en Open Forum. Zijn belangrijkste boodschap: denk als een uitgever en zet het doel van de content centraal; de doelgroep interesseren. De 5 fundamentals volgens Ragan: become a journalist, targeting, measuring, make sharable content en never bore people. Wat ook een belangrijk element van Ragan was; het cureren van content, maar wel met een eigen visie en sausje. De impact van goede content, kan niet ontkend worden bij het kijken van deze video. Deze moet je op full screen bekijken.

Rachel Beckwith's Mom Visits Ethiopia. from charity: water on Vimeo.

Sociaal DNA: hire slowly, fire quickly
Loren Becker van Zappos ging niet zozeer in op social media of PR, maar de cultuur binnen een organisatie. Natuurlijk ook waar Zappos om bekend staat. Interessant is dat ze niet gedreven worden door omzet, maar meer culturele drivers hebben om hun organisatie succesvol te maken. Opvallend is dat Becker verstelde dat Zappos pas vanaf 2007 winstgevend werd. Dat Zappos niet inging op de communicatie of de reputatie lijkt misschien niet passend op een conferentie over PR en social media, maar niets is minder waar. Een daadwerkelijk goed geïmplementeerde sociale strategy, zal de business nooit echt raken wanneer het DNA niet sociaal is. Persooneel en de tevredenheid van de klant staan centraal bij Zappos: the personal emotional connection.

COWI: content en storytelling
De vice president van COWI, Cristian J. Porter-Schultz, deed nogal wat stof opwaaien. Het eerste wat hij deed was alle lagen uit de organisatie schrappen, de bureaus de deur uit sturen en alles centraliseren. Een centraal 'center of storytelling' waar straks alle content gemaakt moet worden door bedrijfsjournalisten en traffic designers. Zoals Theo aangeeft in zijn reactie hieronder, hebben ze daarbij besloten al het productiewerk uit te besteden. Een bijzondere keuze. Het is jammer dat hij niet inging op de afwegingen die hij in dit proces heeft gemaakt of de strategie voor het opvolgen van dit plan. Het is dus nog even afwachten of een gecentraliseerde storytelling aanpak ook in de praktijk werkt voor COWI.

"Trust is hard to gain, but easy to lose"

-Cindy Penders ING-

ING become social
In de presentatie van ING werd heel goed duidelijk hoeveel werk er verzet is om de van oudsher hiërarchische bank klaar te maken voor social media. En hoe fragiel het vertrouwen dat een organisatie opbouwt is. Intern is er een social media hub waar alle online, marketing en communicatie afdelingen in plaatsnemen om integratie van social te verbeteren en de silo's van binnenuit te doorbreken. Dat het nog niet altijd gaat zoals het 'tekstboek', bleek een aantal weken gelden.

Cindy Penders geeft aan dat toen ING met een voor hun nieuwe situatie werd geconfronteerd, zij dit eerst wilden oplossen en een gedegen antwoord wilden kunnen geven, voordat ze gingen communiceren. Achteraf een inschattingsfout, maar hier hebben ze wel direct lering uitgehaald bij de tweede storing waarbij ING wel direct naar buiten trad. Penders geeft ook een tipje van de sluier van het PR en social media onderzoek dat over 2 weken verschijnt. Meest opvallende is eigenlijk dat 76 procent van de journalisten aangaf minder tijd te besteden aan de feitencheck en dat zowel onder pr professionals als journalisten Twitter als betrouwbare bron wordt

Disrubtive thinking
Bij Peter von Satzger, PR verantwoordelijke voor onder meer MTV, stond 'disrubtive pr' centraal. Of het nu gaat om bloggers benaderen met een 'urine' sample ter promotie van de nieuwe show Ke$ha, een stunt zoals ING heeft gedaan met de RL nachtwacht of zoals ze zelf een keer de Twitter uit handen hebben gegeven aan een comedian om een notoire zeikert op humoristische wijze de mond te snoeren. Wanneer je gaat voor PR en social media 'volgens het boekje' zal het niet opvallen, vernieuwend zijn of daadwerkelijk iets bijdragen. Snelheid en creativiteit.

Shell Holtz ging verder op zijn verhaal van het voorgaande jaar: crisiscommunicatie in een social tijdperk. Zijn motto: niets is veranderd, maar alles is veranderd. Relaties met bloggers, influencers en andere stakeholders om een crisis te managen wanneer deze ontstaat is key. Goede interne stroomlijning, communicatie naar buiten en zorgen dat het correcte verhaal verteld wordt.

De nieuwe wereld van pr
Deirde Breakenridge sloot de dag af met de vraag: wie is de pr professional in het huidige tijdperk. Op basis van haar ervaring ontwikkelde ze 8 rollen die de huidige pr professional zich eigen moet maken om zijn of haar werk echt goed te kunnen doen. Deze heeft ze gegoten in een uitgebreide honingraad infographic die diep ingaat op de materie. Naast deze rollen, is vooral de eagerness naar nieuwe ontwikkelingen, techniek en mogelijkheden een must. De afweging die iedereen zou moeten wachten: do you want to end familiair of not?

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief