Public Relations volgens YouTube

Wist jij dat YouTube na Google de grootste zoekmachine van de wereld is? Ik denk dat veel communicatie en PR collega’s zich dat nog niet helemaal realiseren. Steeds vaker is de website de eerste stop bij de online zoektocht. Interessant dus om eens te zien wat YouTube toont bij een eenvoudige zoekterm als: ‘Public Relations’. Verwijst Google je nog naar de definitie van het PR vak op Wikipedia, wat voor een resultaat toont YouTube dan? Een zwerftocht langs enkele video’s over Public Relations en de vraag waarom deze resultaten zo hoog staan in YouTube?

YouTube video’s over PR

Video bekeken? En, wat vond je er van? Dit is dus het 1ste resultaat van YouTube als je zoekt op de term ‘Public Relations’. Een filmpje over het ‘spinnen’ achter de schermen in Hollywood. Niet echt te vergelijken dus met de Wikipedia-definitie van Public Relations: ”Het stelselmatig bevorderen van het wederzijds begrip tussen een organisatie en haar publieksgroepen.”

O,o… iemand van ‘Selic Multimedia’ over het vak Public Relations, op plek 2. Dat klinkt al niet echt veelbelovend als je het mij vraagt. En zei hij nu echt: ‘You don’t want people to know that you are engaging in Public Relations’. Wat zeg je nou?? En het ergste is nog.. in het 4e filmpje over PR in YouTube speelt hij weer een hoofdrol!

Herken je deze case nog? Precies.. Domino’s Pizza op plek 5. In deze video doet Local 4 een verslag van het gehele incident met aan het woord een marketing specialist. Opmerkelijk resultaat bij het zoeken naar de term ‘public relations’.

De video op plek 8 begint er een beetje op te lijken; een video over Edward Bernays, één van de grondleggers van Public Relations. Een mooie, historische video over een indrukwekkende PR persoonlijkheid. “If you could use propaganda for war, you could certainly use it for peace. Propaganda got to be a bad word because of the Germans using it, so what I did was to try to find some other words. So we found the word ‘counsil on public relations’.”

Hoog in YouTube

Oke, stel je nu eens voor dat je een scholier bent. En je zoekt informatie over het vak Public Relations in YouTube. Helpen deze video’s dan in die zoektocht? Ik gok van niet. Mijn vraag is nu, waarom staan deze resultaten zo hoog in YouTube? Nu blijkt het dat de zoekmachine niet heel anders indexeert dan Google, dus relevantie en authoriteit boven alles. Het probleem moet dus bijna wel zitten in het aanbod. Blijkbaar zijn er geen betere video’s over ons vak te vinden. Zorgwekkend, vind ik.

Maar wat denk jij? Weet jij meer over het indexeren van YouTube? Deel het met ons. En iets anders… heb jij eigenlijk al gezocht op YouTube op een, voor jou relevante, zoekterm?

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!