Redactionele producten op de tariefkaart. Verwerpelijk of begrijpelijk?

Blog
Opinie
Jos Govaart
21-07-2014
Free Publicity. Het is maar een vreemd begrip. Gratis publiciteit. Het bestaat niet. Sterker nog, het heeft nog nooit bestaan. En het zal in de toekomst nog minder bestaan dan het ooit gedaan heeft. Geen enkele vorm van publiciteit is gratis. De publiciteit je "krijgt" als bedrijf is óf verdiend of  betaald.  Vroegah was dat lekker simpel: via je netwerk van journalisten probeerde je publiciteit voor elkaar te krijgen. Nu is de wereld een stuk minder overzichtelijk. Iedereen publiceert en iedereen kan een mediabedrijf worden.  Wat moet je daar als lezer van vinden? En wat moet je daar als PR-bureau nu mee?

Alsjeblieft, de tariefkaart!
Zouden lezers van vele blogs er enig idee van hebben dat deze tariefkaart bestaat? Het is een praktijk waarmee wij als PR-bureau steeds vaker geconfronteerd worden. Als we een relevant -maar inderdaad relatief commercieel- idee pitchen naar bloggers dan gebeurt het steeds vaker dat zij best willen samenwerken, maar wel op basis van een financiële tegenprestatie. Een natuurlijke reactie die dan bij ons opkomt? Was de content die we boden of het product dat we wilden laten uittesten wel bijzonder genoeg? Dusdanig de moeite waard dat deze bloggers er vrijwillig over schrijven ? Soms denken we van wel, soms vinden we dat zelf ook wel eens discutabel. Een andere reactie die bij ons opkomt is dan: "Als we hier nú aan toegeven dan zijn we de lul voor nu en in de toekomst". We doen elke dag ons best om echt zo relevant mogelijk te zijn. Maar ook wij weten dat sommige verhalen die klanten te vertellen hebben weliswaar relevant zijn voor veel mensen, maar niet persé keiharde nieuwswaarde in zich hebben.

Het stopt niet bij Free Publicity
Wij vinden dat je dan naar alternatieve vormen moet zoeken. Dat kan zijn door te communiceren via eigen kanalen zoals blogs en je social media kanalen. In het laatste geval is het met name door de ontwikkelingen bij Facebook al gewoon dat je je content boost met advertising budget. Bij redactionele content voelt dat voor PR-mensen toch nog wat ongemakkelijker.  Ik denk dat het omontkombaar is. Als wij willen dat die blogs blijven bestaan dan moeten zij ook kúnnen bestaan. Daarvoor is geld nodig en dus is het logisch dat deze blogs mediabedrijven worden en verder denken dan het verkopen van banners. Ik hoop alleen dat de tariefkaart nímmer het uitgangspunt wordt. Onze aanpak zal altijd zijn: "Als we in staat zijn om mét een zakje geld iets dusdanig gaafs te doen dat het een beter artikel of een betere ervaring oplevert dan dat via de traditionele "free publicity" manier mogelijk was geweest. Want betalen voor het plaatsen van een geschreven stukje in de vorm van een "advertorial". Daar voelen we ons inderdaad te goed voor.

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening? Is dit een hellend vlak wat gestopt moet worden? Of gewoon de realiteit van ons vak van vandaag? Ik zit er mentaal gezien nog ergens tussenin, merk ik.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief