Reisjournalist ontdekt Miami via Twitter

Vorige week tipte Marian van der Ent, docent aan de NHTV, mij over een interessant artikel uit de Miami New Times. Een mooi voorbeeld werd daarin omschreven, over hoe social media binnen de reisjournalistiek gebruikt kan worden. Andrew Nelson, reisjournalist voor National Geographic Traveler Magazine, had de opdracht om een artikel te schrijven over Miami. In plaats van in reisgidsen te duiken of websites af te struinen, probeerde Andrew het via een andere weg. Via Twitter en crowdsourcing.

Locals
Andrew ontdekte dat er op Twitter, door inwoners uit Miami, veel tips gedeeld werden over de stad. Over restaurants, musea en winkels. Hij startte daarom al ruim voor zijn reis naar Miami met het engagen van een aantal locals. Op deze manier bouwde hij een eigen community op. “That’s key! Start following people from the area. See who’s interesting. See who writes about food and culture. Find people from the area that resonate with you.’Real-time kennis
Tijdens zijn dagen in Miami gaf Andrew via Twitter, en de hashtag #andymiami, zijn plannen voor die dag door. Het regende vervolgens do’s en dont’s. Een geweldige manier om de beste spots van Miami te ontdekken en de ideeën van trotse en goed ingewijde locals mee te krijgen. Op Twitter vertaalde iemand zelfs zijn tweets naar het Spaans, voor een betere verspreiding. Een mooi experiment dat Andrew in real-time kennis over zijn omgeving opleverde. En nog mooier, hij maakte nieuwe vrienden. De reis werd namelijk afgesloten met een tweetup. ‘The best of both worlds’, zou ik zeggen.

 

Het artikel van Andrew staat overigens in het April 2010 nummer van National Geographic Traveler Magazine.

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!