Remedie tegen de traditionele PR-januaridip?

Blog
Opinie
Noesjka van der Helm
05-01-2012

Dag 5 in het nieuwe jaar. De ene helft van Nederland zit nog lekker met zijn of haar kont in de sneeuw. De andere helft heeft nog een beetje last van een post-vakantie jetlag. Rustig opstarten na teveel eten en evenveel teveel drankjes. Maar is het niet een beetje te rustig?

Het ritme
De eerste twee weken van december zijn extra druk. Een eindsprint voordat het overgrote deel van de collega's, opdrachtgevers, zakenpartners, journalisten en bloggers zich stort in het feestgeweld. Gevolgd door twee weken van extreme rust om in januari en februari de 'rustige periode van het jaar' door te komen.

Januari
Na de jaarwisseling beginnen de mails en telefoontjes weer heel-erg-langzaam binnen te druppelen, maar heel veel kun je nog niet verwachten. In de rest van de maand ben je meestal bezig met overlegjes, plannen maken en presentaties houden. Om in februari weer als een ouderwetse diesel op te starten en in actie te komen.

Winterslaap
We zijn eraan gewend. De golvende beweging van de rustige en drukke periodes van het jaar. Dipje in de winter, gevolgd door een dipje in de zomer. Iedereen is met vakantie en het werk ligt even stil. Plannen blijven nog even ongelezen op het bureau liggen of staan in draft op de computer. Natuurlijk. Iedereen heeft z'n momenten van rust nodig, maar is het ook nodig om een winterslaap te houden?

Smoesjes
Ja. Er zijn honderd-en-een redenen om niet in actie te komen. Maar zijn dit echte redenen of zijn het eigenlijk slechts smoesjes? Natuurlijk, je bent van anderen afhankelijk en sommige dingen zijn nog niet op te pakken, maar geldt dat voor alles? Om in horeca termen te spreken: "Een goede mise en place is het halve werk", oftewel, voor de drukte alles zo klaarzetten en voorbereiden dat je het werk efficiënt verloopt wanneer het allemaal gaat lopen.

In PR doen we dat natuurlijk ook, maar vaak pas wanneer alles alweer volop loopt. Zonde dat januari en een deel van februari gebruikt worden om terug te kijken, in plaats van stappen te maken voor het nieuwe jaar. Ben je na deze periode net lekker in het reguliere ritme, staat de zomer alweer voor de boeg. Voorlopig zal het natuurlijk niet veranderen. Bovendien is het niet iets dat enkel te zien is in PR, maar in heel veel andere branches.

Maar zou het niet mooi zijn wanneer deze periode juist gebruikt wordt om de strategie al volledig op te tuigen, plannen te smeden om vriend en vijand te verrassen en in de startblokken te staan als half Nederland de slaap nog uit zijn ogen wrijft? Dan zou je best meters kunnen maken.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief