Reusachtige kikkervis zwemt door Amsterdamse grachten

PR stunts. Hoe groter hoe beter. Dan niet in opzet, maar letterlijk in omvang. Hadden we vorige week de reuzen pantoffel, hebben we deze week het een reusachtige legopop die aanspoelt. Overigens niet de eerste keer dat deze ‘zomaar’ op het land komt. Het uitvergroten van objecten blijkt een geliefde en succesvolle manier om aandacht voor een merk of product te vragen. Wie zou er nu niet opkijken wanneer er ineens een giga paarse kikkervis door de Amsterdamse grachten zou zwemmen? In veel gevallen levert zo’n actie ook een fotogeniek beeld op dat in één keer het verhaal vertelt.  Mits dat enorme voorwerp natuurlijk ook direct tot de verbeelding spreekt.

De plank missen

Zo had je een paar jaar geleden de gekleurde bril van Flexa op het Museumplein. Goed getimed (start studiejaar) en passend bij de eigen pay-off. Probleem was alleen dat die link door menigeen niet direct gelegd werd. Een duidelijke kwestie van ‘te ver over doorgedacht’. Er is waarschijnlijk zolang aan gewerkt tot het concept helemaal klopte. Inderdaad wel voor de mensen met de kennis rondom Flexa, maar niet voor de mensen die hier niet in thuis zijn. Zonde, want de meeste mensen weten deze actie zich nog wel te herinneren. De context rondom de bril was niet duidelijk.

Alles voor aandacht?

Opvallen is natuurlijk één ding. Heel leuk wanneer dat lukt, maar een beetje jammer wanneer de actie niet goed geladen is. Dat niemand enig idee heeft wie de afzender zou kunnen zijn, kan prikkelend werken. Wanneer na de bekendmaking het ‘aha’ moment niet komt en de logica ontbreekt, is het weggegooid geld. Dan zit je in het geheugen gegrift als ‘die actie zoals je het niet moet doen’. Achteraf is alles natuurlijk makkelijk te analyseren en zijn de zwakke punten makkelijk aan te wijzen. Veel lastiger is het wanneer je middenin een traject zit, volledig opgaat in je eigen verhaal en hier niet meer van los kunt komen om er ook vanuit een onbevangen blik naar te kijken. De mensen die in het traject zitten vinden het vaak allemaal helemaal ge-wel-dig waar ze mee bezig zijn. Hún product en hún concept is uniek,onderscheidend en moet wel heel goed ontvangen worden.

De kritische kwaliteitsmanager

Top, zo’n gedreven team. Dat heb je nodig om een project op te zetten. Maar toch moet je er iemand hebben die de ‘azijnpisser’ is. Iemand die misschien niet heel hard meeroept hoe goed het is, die best demotiverend kan werken en die je het liefst achter het behang wilt plakken. Diegene kan er namelijk wel voor zorgen dat je even uit de ‘inner circle’ stapt en zonder roze bril naar het concept kijkt. Is de actie echt zo goed? Komt het aan bij iemand die geen of slechts beperkte kennis heeft van het thema?

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!