Rondje in eigen stad?

Blog
PR
Shelly Delwel
26-08-2014
Over Rotterdam wordt vaak gezegd dat je de stad moet leren kennen. De leukste plekjes in Rotterdam zijn verdeeld over de stad en moet je 'zoeken'. Ken jij alle hotspots van jouw stad? Deze vraag stelde de Nederlandse rapper Sef aan Amsterdammers. Twee jongemannen werden uitgedaagd door Sef om hun eigen stad te leren kennen, want hoe goed kennen zij het echte Amsterdam?

http://youtu.be/hLbBNF0SMQ8

"Cities of the world" campagne
Deze video maakt deel uit van een grotere campagne van Heineken "Cities of the world" waar ook de commercial, die in mei gelanceerd is en de 'Special Cities edition flesjes' onder vallen. Daarnaast is er dus een videoreeks gelanceerd, waarbij zoals zij zelf aangeven 'nietsvermoedende bijdehante gasten' worden meegenomen om hun eigen stad te ontdekken. Of deze gasten echt van niets wisten vraag ik mij af. Zij zien er namelijk wel erg gecast uit. Ik zou leuker vinden als ze écht nietsvermoedende mensen uit hadden gekozen, dan is het verrassingseffect wat groter. Gelukkig hebben zij de campagne doorgetrokken naar een consumentenactivatie op de winkelvloer.  Zo maakt iedereen kans op een city experience. Iets wat hun doelgroep denk ik wel aanspreekt, want wie wil er niet zo'n speciale tour door zijn eigen stad maken?

Van 'globaal naar lokaal'
Met deze campagne speelt Heineken in op de trend 'van globaal naar lokaal', die al in 2013 werd gespot. Zo vullen zij de campagne op elke locatie op een andere manier in.  Hierdoor benadrukken zij het unieke van deze plek met behulp van glokalisering. In 2011 kwamen zij met de tagline "Open your world", die ze voor deze campagne hebben omgezet naar "Open your city" waarschijnlijk om op deze manier ook de boodschap dichterbij de consument te zoeken. Het avontuur hoeft natuurlijk niet altijd ver van huis te vinden zijn. Het gaat om de mindset en daar sluit de tagline "Open your world" nog steeds goed bij aan.

Merkbeleving
De campagne lijkt enigszins op de actie van Budweiser die zij tijdens de Superbowl lieten zien. Opvallend aan beide video's is dat het merk subtiel in beeld wordt gebracht (flesje tijdens het uitgaan). Het gaat vooral om de beleving en het feel good gevoel. Ik krijg in ieder geval zin om de toerist in eigen stad uit hangen na het zien van deze video. Jij ook?

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief