Samenwerken met een PR bureau? Stel jezelf deze 6 vragen

Blog
Opinie
Jody Koehler
07-12-2015
Sommige organisaties verwachten van hun PR bureau het maximale. En dat vind ik prima. Andere organisaties verwachten van hun PR bureau iets magisch. En daar heb ik veel meer moeite mee. Vooral omdat het iets ongrijpbaars, onvoorbereids en onrealistisch heeft. Alsof PR even ingeschakeld kan worden en niet gelijk kan staan aan strategie, langetermijninvestering en bikkelhard werken. Wil je als organisatie goed voorbereid de samenwerking met een PR bureau aangaan? Stel dan jezelf eerst deze 6 vragen.

Weten wij zelf voldoende van PR?
De wereld van PR is flink veranderd de afgelopen jaren. Het is fijn om hier op voorhand zelf óók van op de hoogte te zijn. Investeer hier dus wat uurtjes in. Lees enkele blogs, koop bijvoorbeeld dit boek of ga eens langs bij een PR bureau. Jullie weten dan in ieder geval al het verschil tussen 'gratis publiciteit' en strategische public relations.

Willen wij onze bedrijfsdoelstellingen delen met een PR bureau?
Is het antwoord hierop al 'nee', vergeet het dan maar. Wees open en eerlijk over alle plannen, databases en meetmethodes. Een strategisch adviseur moet de organisatie kunnen doorgronden. Weg dus met die muren en silo's. Laat hem of haar desnoods een NDA ondertekenen, want de meerwaarde van alles - of laten we zeggen: heel, heel veel - is ongekend.

Verwachten wij iets realistisch?
Of het nu gaat om een project of een vaste samenwerking, het is belangrijk voor beiden partijen om realistische doelen helder voor ogen te hebben. Waar willen jullie als organisatie voor gaan?  Prima als dit het verbeteren van de reputatie is. Of het behalen van sales doelstellingen. Maar zorg dat het ook echt haalbaar is. Niets voor niets luidt het gezegde: een reputatie komt te voet en gaat te paard.

Hebben wij wel tijd voor een PR bureau?
Betrokkenheid heeft invloed op succes. Dus ben je te druk als organisatie, wacht dan nog even met de samenwerking. Er bestaat helaas geen formule, maar een paar uur per week moet je wel beschikbaar zijn voor het PR bureau. En nee, niet alles kan via de telefoon. Er zit een meerwaarde in face-to-face contact.

Hebben wij wel geld voor een PR bureau?
Nee.. budget heeft niet per se invloed op succes. Maar, het bepaalt wel of je gebruik kunt maken van een PR bureau. Kun je met moeite een paar honderd euro per maand missen? Dan wordt het lastig. Er zijn natuurlijk altijd alternatieven, maar ook wij werken als bureau met een minimale maandfee. Simpelweg omdat wij vinden dat wij bepaalde werkzaamheden echt moeten doen om het verschil te maken.

Wat zoeken wij eigenlijk in een PR bureau?
Via de website van de VPRA kunnen organisaties het document 'Hoe kiest u een bureau?' downloaden. Een handig document dat wat ons betreft een 'must read' is voor bedrijven die op zoek zijn naar een PR bureau. Want wat zoeken jullie nu eigenlijk: denk- of uitvoeringskracht? En regionale expertise of Europese ervaring? Zo'n 50 vragen helpen jullie bij dit proces.

Succes!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief