Schrijven: veelgemaakte fouten

Blog
Tips & Tricks
Tamara Vlootman
15-07-2014
Omdat wij bij Coopr dagelijks bezig zijn met het zo helder mogelijk communiceren van de boodschap van onze klanten, valt het ons gelijk op: slecht geschreven teksten. Tekst heeft de hygiëne-factor in de wereld van PR en communicatie. Vlekkeloos is de standaard, anders krijg je scheve gezichten. Zonder te beweren dat ik zelf perfect schrijf, verbaas ik me over de kwaliteit van sommige artikelen. Goed nieuws: schrijven is te leren! Heel veel oefenen én lezen is daarbij de sleutel. Een schrijfcursus die ik onlangs volgde leerde me hoe je een viertal irritante obstakels voor je lezers kunt wegnemen:

Je doelgroep niet kennen
Voor wie schrijf je? Wat is relevant voor deze doelgroep? Kun je deze relevantie bieden of niet? Welk taalgebruik past daar dan bij? Het investeren van veel tijd in het beantwoorden van deze vragen levert ontzettend veel op en voorkomt dat je lezer zich niet aangesproken voelt. Sterker nog; zonder deze basis weet je zeker dat je informatie direct van de overvolle postvakken naar de prullenbak gaat.

Te veel bullshit
Zoals ik al aangaf, veel oefenen en lezen is essentieel om goed te leren schrijven. Soms even de stijl van je favoriete schrijver overnemen is volgens mijn docente een goede manier om te ontdekken wat goed bij je past. Het is echter verleidelijk om te proberen net zulke mooie woordgrapjes maken als De Telegraaf, terwijl dat helemaal niet relevant is voor je stuk. Een goede, mooie woordspeling moet vooral simpel, relevant en duidelijk zijn. Laat je tekst altijd door iemand lezen voor je publiceert. Als hij of zij niet stilletjes om je grapjes lacht of zich snel verveelt: kill your darlings. Het gaat uiteindelijk om de inhoud.

Niet 'rond' schrijven
Een goede (informatieve) tekst heeft een duidelijk doel: je lezer op de hoogte stellen van relevante informatie. Met 'rond' schrijven wordt bedoeld dat het begin van de tekst duidelijk maakt wat deze informatie is, vervolgens wordt daar dieper op ingegaan. Uiteindelijk kom je weer kort en bondig terug bij de kern van je betoog. Dit gaat niet altijd op voor persberichten, maar zeker blogs en andere betogen moeten aan deze regel voldoen. Voorbeeld: De Correspondent levert standaard mooie 'ronde' verhalen.

Taalvoutjes
Ten slotte zijn taalfouten echt taboe. Zelf lukt het me prima om door een slordigheid van een spatie teveel heen te kijken, maar een grove spelfoudt lijdt echt af. Je geloofwaardigheid als kenner van een product of dienst keldert bovendien direct. Onbewust denk je toch: 'als het je al niet lukt je verhaal op de juiste manier op papier te krijgen, hoe goed weet je dan waar je het over hebt?' Zinsopbouw is gedeeltelijk een kwestie van smaak en stijl, maar er zijn duidelijke regels. Fout is gewoon fout. Als je iets niet zeker weet is je antwoord altijd twee muisklikken of een collega verderop. Tip: dagelijkse testen houden je scherp.

Als je lezer deze hindernissen niet hoeft te nemen, is de kans een stuk groter dat je doel wordt bereikt en dat je informatie overkomt. Veel lees- en oefenplezier!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief