Seminar ANP Perssupport over Social Media

Ik had vanmiddag de eer om te spreken tijdens een seminar van ANP Perssupport dat geheel in het teken stond van Social Media. Gordon Lokenberg trapte af met een theoretische blik op Social Media. Gordon gaf vervolgens het stokje aan mij over, ik mocht over het voor mij leukste onderwerp spreken: de praktijk. Ik heb zoveel mogelijk geprobeerd om de creatieve mogelijkheden van social media voor organisaties te tonen. Daarnaast heb ik ook nog iets verteld over de evolutie van het persbericht en de vaardigheden die een PR-adviseur naar mijn mening zou moeten aanleren anno 2009. Het meest interessante van de middag vond ik echter de slotdiscussie. Daphne Jacobson was de derde en laatste spreekster, zij heeft onderzoek gedaan naar het gebruik van Twitter onder journalisten. Ik hoop dat de presentaties van Gordon en Daphne ook beschikbaar komen via Slideshare zodat ik ze ook kan toevoegen aan deze post. 

Bij de slotdiscussie schoof ANP-journalist Robert Verkerk aan om vragen te beantwoorden over de praktijk zoals hij die ervaart als journalist. Hoofdonderwerp bleek vandaag toch Twitter te zijn.  Robert gaf aan dat het lastige aan social media in zijn ogen is dat de traditionele journalistiek nog altijd de rol heeft om feitelijk juist nieuws te brengen, de rol van de journalist blijft om de feiten te checken in zijn ogen. Uit de zaal kwam een interessante vraag: ,,Wat doe je op Twitter als airline wanneer een vliegtuig van jouw maatschappij neergestort is”. Mijn antwoord daar op was: zorg dat jij als airline op voorhand een programma klaar hebt waaruit precies blijkt wie wat op welk moment moet doen. Onderdeel daarvan is het monitoren van (social) media waaronder dus ook Twitter. Twitter is dermate snel dat je niet kunt wachten totdat een journalist zijn verhaal compleet en geverifieerd is, dan is het nieuws (in mijn ogen) al gemaakt en ben je te laat.  Is journalistiek werk dan overbodig in mijn ogen? Nee, zeker niet, een goede journalist is als geen ander in staat om duiding te geven aan een situatie en een complete context neer te zetten. Als organisatie die midden in een crisis zit heb je nu alleen via social media ook de mogelijkheid om zelf nieuws te brengen.

Voor, tijdens en na het event werd er ook nog getwitterd via de hashtag #ANP, zie hieronder voor een weergave van deze tweets!

Erg interessante discussie. Ik kreeg achteraf diverse geluiden terug. De één zou nog wat meer concrete handvatten willen over hoe te starten met Social Media, de ander wil graag nog meer verdieping en woont graag het event met Deirdre Breakenridge (er zijn nog plaatsen!!) bij. Daar ben ik hartstikke blij mee, het was een inspirerende middag met een pittige en goede discussie die volgens mij een realistisch beeld gegeven heeft van het Nederlandse medialandschap tot nu toe!

Mijn presentatie:

View more presentations from Coopr.

Update: Wim Coenraadts was in de zaal aanwezig en deed via Twitter uitgebreid verslag. Ook schreef hij een blogpost over vanmiddag!

Update 2: De presentatie van Gordon

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!