Shock-effect nodig voor gedragsverandering?

Blog
PR
Marlous Westra
06-01-2015
Regelmatig komen er campagnes voorbij die vol inzetten op het shockeren van mensen. Het effect daarvan is dat mensen zich - bijna gegarandeerd - ergens bewust van worden, ergens over na gaan denken en hopelijk hun gedrag aanpassen. Een actueel voorbeeld van een dergelijke shockcampagne is die van SOS kinderdorpen. Een ander heftig voorbeeld is die van Lush waar collega Arusha eerder over schreef. Beide initiatieven hebben als ultiem doel het veranderen van gedrag door mensen de keiharde werkelijkheid te laten voelen.

Save seks
Een andere recente shock-campagne vond plaats in Namibië. Met 'Smile condoms' als afzender laat het doel van de gewenste gedragsverandering zich raden: save seks. Eén op de drie jonge Namibianen krijgt te maken met een seksueel overdraagbare aandoening en HIV is daar één van de belangrijkste doodsoorzaken. De urgentie is duidelijk, maar hoe krijg je de boodschap zó over de bühne dat deze bij jongeren keihard binnenkomt? Kijk maar...

https://www.youtube.com/watch?v=1lekYYr0QhI

Onzichtbaar gevaar
Je weet nooit of een potentiële bedpartner een levensbedreigend gevaar voor je vormt. Hij of zij draagt geen etiketje met daarop vermeld wat de 'mogelijke bijwerkingen' zijn. Dat is de insight die hier wordt benut. Het heeft die paar honderd feestende jongeren ongetwijfeld goed laten schrikken. Hopelijk zorgt de buzz die dit veroorzaakt heeft voor een verandering in gedrag, al is het maar een kleine.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief