Shocking: rokende kinderen ingezet voor campagne

Blog
PR
Noesjka van der Helm
09-01-2014
Verteerde longen op een pakje, schreeuwende waarschuwingsteksten over de gezondheidsrisico's, campagne na campagne, niets of niemand weerhoudt de fanatieke roker ervan om dat geliefde rookstokje op te steken. Weer een paar jaar er vanaf? Kans op enge ziektes weer iets dichter bij? Who cares? Deze shocking actie kan daar wellicht wel iets aan veranderen.

In Nederland is STIVORO natuurlijk opgedoekt dus het is wel even geleden dat we hier een anti-rookcampagne voorbij hebben zien komen. De campagnes die mij het meest bij zijn gebleven zijn 1. De campagne waarin je een baby in de baarmoeder mee zag roken en 2. De campagne waarin je een vrouw bij iedere haal aan de sigaret ouder zag worden.

De foto's op pakjes sigaretten zien er goor uit, maar niet echt shocking en de waarschuwingsteksten staan er alweer zo lang op dat het gewoon niet meer opvalt. Indruk maken dus al helemaal niet. Wat werkt dan nog wel?

Smoking Thai kids
Vandaag een campagne uit de oude doos omdat deze gewoon steengoed is en nog veel te weinig besproken is in Nederland. Ogilvy kreeg de opdracht van de Thai Health Promotion Foundation om een actie op te zetten tegen roken. Ze bedachten een campagne die de roker direct confronteerde. Wellicht geïnspireerd door deze shocking video waarin een 2-jarige sigaret na sigaret opsteekt, stuurde Ogilvy jonge kinderen de straat op om een vuurtje te vragen aan rokende mensen en legde de reacties vast.

De eerste reactie...

Om vervolgens aan te geven hoe onwijs slecht het is...

De resultaten spreken voor zich: mensen weten donders goed hoe slecht het is waar ze mee bezig zijn, maar vinden dit schijnbaar minder belangrijk dan toch weer een nieuwe sigaret op te steken voor dat ene momentje van voldoening. Ze kijken wel ineens heel raar op wanneer de kinderen vragen "maar als het zo slecht is, waarom rook je dan zelf?" Waarna sommigen ineens wel heel bedenkelijk naar hun sigaret kijken.

LEF
De Thai Health Promotion Foundation had het lef om de campagnes over een totaal andere boeg te gooien. De direct confrontatie op te zoeken met de roker en hier, op het randje van onorthodox, kinderen voor in te zetten. De campagne is wereldwijd goed ontvangen en Ogilvy ontving er zelfs een bronzen Cannes Lions voor, maar voor hetzelfde geld was er een stormvloed aan kritiek ontstaan. De campagne zorgde voor een verhoging van 40% aan telefoontjes van rokers die wilden stoppen.

Dit is de campagne video:

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief