Sinterklaas: cadeau voor PR en marketing

Blog
PR
Arusha Mau-Asam
15-11-2012

Was het niet september toen de pepernoten alweer in de schappen lagen? Naar mijn gevoel wordt dat ieder jaar eerder. Komen er weer tweets langs over hoe bizar vroeg ze er weer zijn, vinden we het belachelijk, maar kopen we ze (stiekem) toch. Vanaf dit weekend kan iedereen weer legaal los gaan op al het snoepgoed, Sinterklaas-hits en rijmpjes, want zaterdag legt de goedheiligman zijn stoomboot weer aan in Nederland.

Sinterklaas in PR-land
Ook veel tekstschrijvers staan te trappelen totdat hun 'lieveling' weer voet aan wal zet. In marketing en PR-land wordt Sinterklaas graag gebruikt als een excuus om de creatieve en poëtische delen van ons brein te prikkelen. Van persberichten en nieuwsitems in dichtvorm...

...tot acties die inspelen op onze frustratie (waarbij geen goedheiligman ons kan helpen jammer genoeg) Kennen jullie 'm nog? De kant- en klare surprise van Senseo die je aan kon vragen via de website. Nou bij ons thuis zat hij in de zak hoor.

Opvallen in de decembermaand
De decembermaand is de maand waarvan commercieel ingestelde bedrijven maximaal willen profiteren, zowel offline en online. En eerlijk is eerlijk; Sinterklaas is natuurlijk ook reden voor een feestje. Een feestje die vaak gepaard gaat met aanbiedingen. Dus als daar op een originele manier een twist aan wordt gegeven, kan ik dat wel op prijs stellen. Geen flutrijmpjes, maar rake gedichten, en opvallende acties maken Sinterklaas voor volwassenen het pakjesfestijn ook compleet. Ik ben benieuwd wat voor een stunts en poëtische kunsten er dit jaar weer de revue passeren. Heb jij er al een gespot? Laat het me weten -  ik ben benieuwd!

Lokale PR
Landelijk wordt er vol ingespeeld op de jaarlijkse verschijning van de beste man. Maar ook lokaal trekt de intocht ieder jaar weer veel aandacht. Want beste jongens en meisjes, we weten allemaal dat Sint met zijn Pieten ieder jaar op een andere plek in Nederland aanmeert. Waar vorig jaar de grote media-intocht in Dordrecht plaatsvond, staat dit jaar Roermond in het teken van Pieten en Pepernoten. De intocht wordt ieder jaar weer bezocht en bekeken door miljoenen Nederlanders. Maar Sinterklaas is dan ook niet zomaar iemand. Uiteraard draait de intocht om Sint Nicolaas, maar de stad zelf wordt ook in de spotlight gezet. Een mooie mogelijkheid om de USP's van de stad uit te lichten. En natuurlijk voor de kinderen zodat ze kunnen laten zien hoe braaf ze wel niet geweest zijn.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief