Slimme inzet content succes op Pinterest

Blog
Opinie
Noesjka van der Helm
16-08-2012

Over het nut van Pinterest wordt veel getwijfeld. En terecht, een beetje kritisch blijven is erg gezond. Dat gezegd hebbende... Soms heb je een voorbeeld nodig om in te zien wat de potentie is van iets. Dat voorbeeld: Beat Girl. Het meest interessante is niet eens dat ze iets gaafs met het 'middeltje' Pinterest hebben gedaan, maar vooral de slimme lappendeken van content marketing.

Storytelling
Boeken en ook de promotie van boeken kunnen nog wel eens het label 'saai' krijgen. Gek eigenlijk. Helemaal wanneer je bedenkt dat als er een beroepsgroep is die goed is in het overbrengen van verhalen, het wel die van de auteurs is. En wat is er nu een onmisbaar ingrediënt voor content marketing..?

Soms is het goed om zoiets traditioneels als een boek, juist niet traditioneel te benaderen. Dat is wat de uitgever van het boek 'Beat Girl' heeft gedaan. Groot denken, experimenteren en een portie lef hebben. Wat ze hebben gedaan?

Boek wordt e-book, wordt blogdagboek, wordt videdagboek, wordt eerste scripted story op Pinterest.


Webstory
Het boek is de basis geweest voor het creëren van een webstory. Geïnspireerd door de fotoromans uit de jaren 60 en 70 kozen de makers (multimediabedrijf Be Active) om hier geen eigen omgeving voor in te richten, maar Pinterest in te zetten als de basis, het vertrekpunt van de webstory 'Beat Girl'. Het boek opgeknipt in korte dagboekverhalen: foto's, video en tekst.

Goede content
Voor online zeggen we wel heel vaak dat het niet uitmaakt wanneer foto's van minder goede kwaliteit zijn "foto met mobieltje kan best", video's hoeven niet professioneel te zijn "Op YouTube zie je bijna alleen maar video's met telefoon of webcam", maar toch. Wanneer er wel kwalitatief goede content gemaakt wordt, maakt dat wel het verschil. En dat is te zien bij de inzet van 'Beat Girl', maar ander goed voorbeeld zijn de documentaires van Vice.

De webstory van Beat Girl is opgebouwd uit professionele foto's en videobeelden. Iedere foto en iedere scene voegt weer iets nieuws toe aan het verhaal. De beelden worden ondersteund met een blog, hiermee wordt weer meer context gegeven aan het totale verhaal. Volgers worden stukje, voor stukje verder meegenomen in het verhaal van de hoofdpersoon: Heather Jennings. Iedere week worden op vaste dagen weer nieuwe content vrijgegeven: een foto, een video, een volgende dag uit het leven van Heather.

De content maakt nieuwsgierig. Mensen 'pinnen' de foto's, maar stellen ook vragen. Is het een echt verhaal? Hoe gaat het verder? Ook de commerciële vertaling ontbreekt niet. Op Pinterest is ook een apart bord met meer informatie over het boek en waar de ebookversie van het boek te downloaden is.

Doelgroep
Voor 'Beat Girl' was het een gewaagde keuze om voor Pinterest te gaan. Aan de andere kant. Dit is wel precies het medium waar de doelgroep van het boek zit (jongvolwassen vrouwen). Bereik je heb sneller via een totaal onbekende website of via een platform waar ze al actief zijn... Wanneer je dan ook nog iets interessants aanbiedt is de kans op succes vele malen groter. Tevens het bereik. De uitgever spreekt niet alleen jonge vrouwen aan in de UK, maar internationaal. Het grote voordeel van het Engels.

Bovendien, wat Be Active doet is redelijk vooruitstrevend op het medium. Hiermee krijgen ze aandacht. Dat is natuurlijk an sich al nieuwswaardig en zorgt voor (online)buzz.

Kortom: goed verhaal, kwalitatieve content, slimme inzet van middelen, goed timing van het uitrollen van de content. Het nadeel van deze case: dit zelf nadoen moet minstens zo goed in elkaar zitten om geen slap aftreksel te worden.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief