SMPR2012: brand journalism, reputation, crisis en brand awareness

Nationale en internationale sprekers met praktijkcases. Een beknopte recap van dag 1.

Brand Journalism

Ragan’s topman: Mark Ragan begon de dag met een keynote over brand journalism. In het kort komt het erop neer dat iedere organisatie die iets doet met social media moet zorgen voor relevante content -blijft in de praktijk nog steeds achter-, dagelijkse updates -niet vanzelfsprekend- en een dream team -dus niet ‘even erbij’- die het hele proces oppakt en uitrolt. Liefst met externe redacteuren om echt redactionele en relevante content te bieden. Het mooiste voorbeeld is hoe ze het zelf aanpakken met PR Daily. Dé internationale PR blog. Tips om de content aantrekkelijk te maken: aantrekkelijke kop, korte stukken en beeld.

Veranderende relatie

ING volgde Ragan op met hun ervaring op socail media. Het woord was aan Nick Jue, CEO van ING. ING’s visie op social media in kernwoorden: luisteren, converseren, faciliteren, aanwezig zijn en initiëren. Niet voor de ‘quick win’, maar de langdurige relaties. De inzet van social media is voor ING een belangrijk element in het herwinnen van het vertrouwen in de bank en het verbeteren van de communicatie met klanten. Met name vanwege de veranderende relatie met de doelgroep.

Dell Hell?

Vrijwel iedereen kent de Dell Hell site wel. Een niet zo’n heel positieve website over Dell. Met jarenlange ervaring, een social media command center met een 24/7 bezetting en vooral ook experimenteren en hiervan leren. De spreker, Simone Versteeg, gaf zes takeaways:

  1. Overweeg de impact van social media inzet rondom 6 ‘reputation drivers’.
  2. Content is ‘king’, luisteren ‘queen’.
  3. Luister om ook veranderingen door te voeren.
  4. Evalueer en rapporteer.
  5. Zet online influencers in.
  6. Bouw persoonlijke relaties op.

Social media en crisis

Online ontstaan crisissen snel, heel snel. Hier kun je natuurlijk tig plannen voor maken, maar wanneer het in te calculeren is, is het eigenlijk geen crisis volgens Shel Holtz. Het is pas een crisis wanneer het niet te voorspellen is en geladen met emotie. De key ingrediënten volgens Holtz zijn: persoonlijk reageren, snel reageren en niet wachten totdat alles strak gepolijst en opgepoetst is. Daarbij is een videoblog totaal onderschat en kan dit (hoe crappy ook) het contact openbreken en een crisis in de kiem smoren.

Holland Heineken House

Het thuiskamp voor sporters bij grote internationale evenementen is niet meer weg te denken. Sterker nog, het Holland Heineken House wordt ieder jaar groter. Vancouver spande de kroon. Niet bezuinigen vanwege de crisis, maar groots uitpakken. Bekende Nederlandse artiesten, de emotionele huldiging van de medaillewinnaars, honderden fans, allerlei activiteiten en natuurlijk: bier. Social media media speelde een belangrijke rol als aanjager richting het event, maar ook tijdens het event waar alle gebeurtenissen van minuut tot minuut gevolgd werden. Het (social) mediacentre werd het centrale punt en leverde ook input: video, foto en tekst, voor de traditionele media. Alles in samenwerking met studenten van de School voor Journalistiek in Utrecht.

Phoenix Suns

Een sportclub heeft natuurlijk al honderden, zo niet duizenden fans. Die zelf al allerhande initiatieven nemen om hun club te supporten. Phoenix Suns speelt hier slim op in met een brede social media strategie. Het belangrijkste ingrediënt is de omgekeerde waardering. De fans iets teruggeven. Een plek om foto’s en video’s te plaatsen, meetups, maar ook felicitaties met een verjaardag. Ook hier weer persoonlijk en relevant contact. Geen commerciële berichten pushen, wel slimme en relevante marketing campagnes. Praktische tips: iedere twitterpost eindigen ze met een vraag, ze roepen actief op om foto’s en video’s in te zenden, volgen actieve fans terug, retweeten leuke acties en ook weer: experimenteren en hier van leren.

The Huffington Post UK

Het belangrijkste aspect van het verhaal van Carla Buzasi van the Huffington Post UK: loslaten. Niet bang zijn om door te verwijzen naar het nieuws van de concurrent wanneer zij iets eerder/beter brengen, de blog een prominente plek geven op de site en hier ook direct nieuws op plaatsen. Dus vooral niet bang zijn om de ‘scoop’ in print kwijt te zijn. Niet alleen loslaten omtrent het nieuws, ook richting medewerkers: geen zware richtlijnen, maar social media gebruik op basis gezond verstand. The Huffington Post UK heeft voor de verschillende pijlers eigen social media kanalen. Hier zijn de lezers even belangrijk als de journalisten: waar praten zij over en wat leeft er onder hen? De launch van de UK editie was zelfs ‘social media driffen’. Sinds de inzet volgt the Huffington Post alle ontwikkelingen rondom social media op de voet. Continu kijkend: is het interessant, werkt het en zit de doelgroep van een pijler hier. Zo werkt Pintrest goed voor de ‘style’ pijler, maar ook voor de fotoredactie van de krant.

SMPR2012 Dag 2

Morgen weer een nieuwe dag van SMPR2012 met onder andere Disney, Microsoft, Neville Hobson en Edelman Digital. Ben je er niet bij? Via de hashtag #smpr2012 is het live te volgen op Twitter en morgen verschijnt er natuurlijk ook weer een blog. Later deze week een recap van de buzz op social media en waar mogelijk video’s en presentaties.

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!