Snelheid haalt de journalistiek (nog) niet in

Blog
Opinie
Noesjka van der Helm
30-06-2011

Bij menig nieuwsfeit is microblog Twitter het eerste medium waarop 'brokjes' informatie te vinden zijn. Oplettende burgers wijzen op gebeurtenissen die nog niet zijn opgepikt door de mainstream media. Het mooie van Twitter is dat wanneer iets 'trending' is, iedereen hierop duikt en het topic als een lopend vuurtje via het wereldwijde web op de radar van, onder andere, de journalist komt. Het nadeel van de snelheid waarmee het gaat, is dat de informatie die voor waar wordt aangenomen niet klopt. Het dilemma van de journalist. Hier bovenop duiken om er als eerste bij te zijn of afwachten hoe het nieuws zich ontwikkelt.


Feitelijkheid boven hype?
Het wordt de journalist soms kwalijk genomen dat ze niet snel genoeg in actie komen. Dat het nieuws al lang online te vinden is en dat wanneer hij met zijn verhaal naar buiten komt het al achterhaald is. Iets dat gisteren ook tijdens de bijeenkomst van Social Media Club Utrecht naar voren kwam. Maar verwachten wij van de journalist dat hij met de grillen van Twitter (en de rest van de online buzz) meebeweegt óf dat hij de feitelijkheden checkt van een gebeurtenis? Check, check, dubbel check is op Twitter niet te doen. Er is teveel ruis. De journalist moet dus offline of online bij betrouwbare bronnen research doen om de daadwerkelijke omstandigheden te achterhalen.

Sentiment
Twitter heeft een handleiding gelanceerd voor journalisten zodat zij hun weg op het medium kunnen vinden. Een aantal praktische tips om orde in de chaos van de buzz op het medium te scheppen. Praktisch en best handig, maar moeten we wel willen dat de journalist Twitter als bron gebruikt? Twitter is voor de journalistiek natuurlijk wel degelijk handig om nieuws op te pikken, maar daarna moeten ze het medium als nieuwsbron ook weer heel snel vergeten. Anders is het wanneer de journalist Twitter gebruikt om het sentiment rondom een gebeurtenis te meten en uit te lichten in een artikel. Het sentiment van begin tot eind en de ontwikkeling hierin. Dit kan een andere en nieuwe dimensie aan het nieuws geven die erg waardevol is voor de lezer.

Social media haalt journalistiek niet in
Het is te makkelijk om te zeggen dat social media de journalistiek inhaalt. Online gaat het allemaal onwijs snel, iedereen heeft de middelen gekregen om nieuws te maken en op social media gebeurt 'het' allemaal. Echter, hoe meer informatie iedereen op internet plaatst, hoe groter de brei aan informatie en hoe groter de behoefte aan een persoon die of een medium dat hierin een (onafhankelijke) selectie maakt en originele eigen stukken maakt. Wat op allerlei andere vlakken reeds te zien is, zal vroeg of laat ook terug te zien zijn in mediagebruik. Naast de consumptie van luchtige en snelle content, behoefte aan achtergrond en verdieping. Zowel in het nieuws, als in niches. Of het nu online of offline is, of een combinatie, de  journalistiek krijgt juist weer meer waarde door de stabiele en informatieve factor te zijn. En laten we vooral niet vergeten: er verandert veel, maar traditionele media worden nog steeds in grote mate geconsumeerd.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief