Social Media hoort thuis op de afdeling Public Relations

Blog
Opinie
Jos Govaart
17-01-2011
Want PR mensen gaan over de reputatie. En je reputatie is het hoogste goed binnen je organisatie. Pr-mensen zijn minder hijgerig over een instant-succesje en zijn in staat om écht goed naar mensen te luisteren. Dat in tegenstelling tot die vervelende marketeers die alleen maar vervelende aanbiedingen zenden en van luisteren nooit gehoord hebben. De vraag: "Waar hoort social media nu eigenlijk thuis in een organisatie?" keert regelmatig terug. Social Media Club Utrecht besteedt er zelfs een hele avond aan.

De marketeer slaat er wel munt uit

Dan het verhaal van de marketeer. Natuurlijk hoort Social Media bij marketing thuis. De massa moet immers naar de kassa. Leuk al dat gedoe met boodschapjes van die pr-lui. Als puntje bij paaltje komt zal er toch echt waarde moeten worden geleverd die om te zetten is naar keiharde munten. En wij hebben op de marketingafdeling tenminste budgetten om iets voor elkaar te krijgen.

De klantenservice gaat er mee vandoor

Totdat er iemand bij de klantenservice bedacht dat er via webcare veel bespaard kan worden op de kosten die gemaakt moeten worden op afdeling klantenafscheeptelefonie.

Onzinnige dogma's

Alledrie de dogmatische verhaaltjes in deze post mag u met het nodige cynisme lezen.  Het is wat mij betreft een onzindiscussie voor definitieneukers. Het inzetten van Social Media is voor de ene organisatie erg eenvoudig, voor de ander ligt het wat complexer.  Wat naar mijn idee vooral nodig is om social media tot een succes te maken, zijn mensen die zorgen dat ze de buitenwereld begrijpen, weten wat de interne implicaties zijn en ervoor zorgen dat er ook daadwerkelijk wat gedaan wordt.  Met verstand van zaken, reëel kijkend naar de situatie waarin de organisatie zich bevindt.  En het liefst zonder alle how to lijstjes die ook op deze site staan. Beter op je bek gaan met je eigen inzichten, dan met die van een ander.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief