Social Media is geen trucje!

Blog
Opinie
Jos Govaart
19-10-2009
Vandaag publiceerde Social Embassy de tweede Social Media Monitor. Het goede nieuws is dat grote merken steeds meer zichtbaar zijn in social media. Het slechte nieuws is dat vele van die merken dat kennelijk nog zien als een trucje.  En dat is ronduit vreemd. Want actief participeren in social media is een directe, makkelijke en goedkope manier om met klanten en andere belangrijke stakeholders in contact te komen.

Hoe matig het gesteld is met de activiteit van grote merken in social media in Nederland blijkt uit de activiteit van de twitteraccounts. Twitter is voor de top 100 merken het meest populaire kanaal. De nr 1 UPC doet het nog wel vrij goed met haar webcareaccount. Bij de nummer twee gaat het echter al mis. De postcodeloterij volgt slechts 28 mensen terwijl ze op het moment van schrijven door  652 mensen gevolgd worden.  Een ratio van nog geen vijf procent. Terwijl ik dit typ merkt datzelfde account wel iets op wat deels terecht is.

Kennelijk monitort de Postcodeloterij goed wat er op twitter gebeurt en reageert daar zo te zien snel en adequaat op.  Dat is een goede eerste stap. Ik hoop dat ze bij de de derde editie van de Social Media Monitor er in geslaagd zijn om ook écht de dialoog online aan te gaan.

Ik kan een aantal oorzaken aanwijzen voor de beperkte activiteit van organisaties in social media. Ik heb er een poll van gemaakt die via Twitter en dit blog loopt:

Er is geen social media strategie
Vaak maken organisaties wel hyvespagina's, facebook fanpages en twitteraccounts aan. Er ook daadwerkelijk iets mee doen is een tweede. Het ontbreekt dan vaak aan een strategie met deze kanalen. Zo kun je Twitter gebruiken om je aanbiedingen mee te publiceren, om als onderdeel van je klantenservice te laten fungeren of om meer menselijkheid te geven aan je organisatie. Als je daar niet vooraf over nadenkt is de kans dat je het volhoudt een stuk kleiner dan wanneer je hier wel over nadenkt.

Social Media kost te veel tijd
De core business van veel mensen is niet het acteren op social media platforms. Bij het beslissen of de inzet van social media al dan niet doorgaat komt vaak het aspect tijd om de hoek kijken.Als ik de vraag zou stellen: Goed voor je klanten zorgen kost te veel tijd, dan word ik waarschijnlijk belachelijk aangekeken.  Is de vraag heel anders? Ik betwijfel het.

Social Media is slecht meetbaar
Ook een veel gehoorde klacht. Wat zegt het aantal fans op mijn Facebookpagina nou ? Hoe moet ik dit aan mijn management rapporteren? Dat zijn best reële en lastige vragen.  Hoe leg je uit dat 300 trouwe volgers op Twitter uitstekende peers voor jouw merk kunnen zijn. Dat moet je tijd gunnen en zijn kracht laten bewijzen. Stel doelen, benoem de kracht van social media en herhaal dat continu.

De top vindt Social Media niet belangrijk
In de top van veel organisaties zijn nog veel mensen aanwezig die de opkomst van social media nog als hype zien. Door er geen serieus thema van te maken breng je het als senior binnen een bedrijf ook niet verder. Wees stimulerend en geef mensen die de kracht ervaren van social media de kans en ruimte gedurende een vooraf bepaalde tijd, bijvoorbeeld een jaar.

Social Media is eng
Help, mijn klanten kunnen tegen me praten! Dit is niet nieuws, dit gebeurde vroeger ook al op het schoolplein, de voetbalkantine en het café. Het is nu alleen openbaar op Internet en blijft overal staan. Een ruzie werd vroeger ook al het beste gesust wanneer je de persoon in kwestie direct en persoonlijk aansprak. Dat mechanisme werkt ook op Internet. Door de controle los te laten en zelf pro-actief te worden zul je merken dat je juist meer controle hebt over je online reputatie.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief