Social Media Release vaak nog PR 1.0

Blog
Opinie
Jos Govaart
21-07-2010
De Social Media Release. Het is de nieuwe heilige graal van marketeers en pr-mensen. Het goede nieuws. Het vak is in beweging en er worden dingen uitgeprobeerd. Hulde. Het slechte nieuws: De SMR wordt ongelooflijk vaak als trucje gebruikt. Als ie gevuld met content is, dan is het goed. Of het nieuws relevant is, of een SMR een goede keuze is, maakt dan allemaal niet uit. Integratie met andere communicatiekanalen is ook vaak zoek. 9 van de 10 Social Media Releases zijn nog steeds PR 1.0.

Remco Janssen schreef op zijn blog al een review over de Social Media Releases van BMW, Etos en FEM. Leuk om te lezen. Zowel die van BMW als Etos slagen in het doel wat ze met de SMR gehad hebben schat ik in. Als ik het enthousiasme over vele SMR's op Twitter lees, dan vraag ik me af waarop dat gebaseerd is. Met name Pressdoc krijgt vele kudos. Ik vind het terecht. Tegen een erg laag tarief kun je gebruik maken van een kwalitatief goede service die erg simpel te gebruiken is. Maar daarna gaat het helaas in 9 van de 10 gevallen fout.

Kwaliteit content vaak bedroevend
Wie op de traditionele newswires kijkt lacht zich rot. Het ene bericht is nog slechter dan het andere. Nieuws? Niet te vinden. Je ziet dat bij pressdoc hetzelfde dreigt te ontstaan. Het is ook niet voor niets dat de "Branded- Social Media Releases" vaak beter zijn en beter scoren dan pressdocs. Daar is geld aan uitgegeven zodat je wel verplicht bent om er goed over na te denken.  Ik heb  veel kritiek over pressdocs op Twitter maar ik wil daarover één mogelijk misverstand uit de wereld helpen. Mijn kritiek is nauwelijks gericht op Pressdoc zelf maar juist op degene die verantwoordelijk zijn voor de content. Want daar zie ik het 9 van de 10 keer fout gaan. Een Social Media Release gebruik je in mijn ogen vooral wanneer je doelgroep van je nieuws breder is dan puur journalisten. In mijn beleving is dat vrijwel altijd het geval. Traditionele media zijn een intermediair tussen zender en ontvanger en hebben daarin een rol die zal blijven bestaan en evolueren. Dan is het raar dat ik veel Social Media Releases totaal geïsoleerd zie staan. Ik zie ze voorbij komen op Twitter en journalisten krijgen vast een mooie mail. Maar dat is allemaal nog "push" . Zenden dus. Oude PR. Niks geleerd. Bij de Social Media Release van Etos zie je integratie met een Facebookpagina waar interactie plaatsvindt. Over nagedacht. Wél PR 2.0 dus.

Een voorbeeld: ING
Om te laten zien wat ik bedoel pak ik de meest recente Pressdoc van de ING bank over het 3D pirateneiland. Best een prima Social Media Release. Het nieuws is duidelijk. Er staat leuke content in die deelbaar is. Persoonlijk zou ik bij zoiets als dit de voorkeur hebben voor een "Branded versie" zodat je wat sneller ziet waar het over gaat, maar dat is smaak. Er zullen ook mensen zijn die dat te glad en te commercieel vinden ogen. Dat is een keuze.Als ik journalist, blogger of consument ben dan is de kans dat ik voor mijn ING-nieuws naar Pressdoc ga echter nihil. Dat wil ik op de site van de ING vinden. Ik vervolg mijn zoektocht en zie in miniscuul kleine lettertjes zowel een nieuws - als een perspagina. Bij geen van beide pagina's kom ik uit op de pressdoc. Dus de SMR is in dit geval niet meer dan een trucje. Zonde.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief