Social media tandje lager in de zomer?

Zomer. De tijd van het jaar dat menig organisatie de activiteiten even op een laag pitje zet. Minder mensen dus ook minder marketing en minder PR. Dan ook maar minder aandacht voor social media? De helft van Nederland zit toch in het buitenland. Waarom dan al die moeite doen? Ergens is die gedachte natuurlijk wel te begrijpen, er is minder activiteit, dus waarom zelf nog heel actief zijn. Grote valkuil die alles te maken heeft met het ‘oude denken’.


‘Wegens vakantie gesloten’
‘Alleen de massa is goed genoeg om aandacht aan te besteden’ Is dit het signaal dat de organisatie af wil geven? Dat is namelijk precies wat bedrijven doen wanneer zij er voor kiezen om een ‘zomerstop’ te houden. De achterblijvers tellen niet mee. Zijn niet interessant genoeg om de aandacht op te richten. Iemand die vanaf zijn vakantie adres actief is? Dikke pech, we zijn er even niet. Maar wacht eens even, gaat er dan niet iets heel erg mis? Op social media draaide toch alles om het individu? Om hoe in direct contact te komen met de (potentiële) doelgroep? Los gezien van de vraag of het verstandig is de PR- en marketingactiviteiten niet door te zetten in de zomer, is het voor de inzet van social media zeker niet verstandig pauze in te bouwen.

Omdraaien
In plaats van minder actief, zou je eigenlijk actiever moeten zijn op en met social media. De community is dan misschien wel minder actief, maar dit betekent niet dat je als ‘eigenaar’ ook minder actief moet zijn. Juist het tegenovergestelde. Het is een uitdaging om de externe en eigen kanalen interessant te houden voor degene die hier nog wel naartoe komen. Wordt er door de bezoekers minder gepost? Zorg dan dat er zelf genoeg updates geplaatst worden. Weinig interactie? Zwengel dan zelf de discussie aan. Wordt er weinig gedeeld? Ga dan juist zelf op zoek naar interessante content om te delen. Van de community manager wordt in de zomer een actievere rol geplaatst. Content creatie, seeding en de interactie aanjagen. Niet alleen op het eigen blog, het eigen forum of ander sociaal podium, ook op de externe kanalen. Is de verantwoordelijke op vakantie? Zorg dan dat er iemand is die het over kan nemen en niet onbelangrijk: communiceer richting de community wat ze in de zomerperiode kunnen verwachten.

Bezinning
Hetzelfde geldt voor het evalueren van de social mediastrategie en -inspanningen. Bij de inzet van social media moet sowieso continu bekeken worden wat de reactie is op de inspanningen. Wat werkt wel, wat niet. Daarnaast zijn vaste evaluatie momenten nodig om de hele strategie grondig te bekijken. Zijn veranderingen noodzakelijk, kunnen we al een volgende stap zetten of moet de basis nog goed gelegd worden? De zomer is de ideale natuurlijke rustperiode van het jaar om hier eens goed naar te kijken. De hele strategie grondig en kritisch te bekijken. Op dit moment is de druk immers (iets) van de ketel op andere vlakken. Niet wachten tot september en iedereen weer terug is van vakantie, dan is heel Nederland namelijk al terug en heb je het moment eigenlijk al gemist.

Zomertijd een moment om te luieren? Nee. Het moment om de handen uit de mouwen te steken.

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!