Social media tips voor hoteliers

Blog
Opinie
Marie Louise van Dorp
27-09-2010
Hotellerie en sociale media, waarom niet? Het Roger Smith hotel in Amerika doet het al. En uit een onderzoek dat ik vorige week las, blijkt dat Hoteliers kunnen profiteren van de inzet van sociale media. Zo hechten hotelgasten veel waarde aan online recensies wat directe invloed heeft op hun boekingsgedrag. Waarom Hotels in Nederland nog weinig sociale media gebruiken? Omdat ze het lastig vinden relevante content te maken die ze kunnen delen met hun gasten. Maar wat kan er ontstaan als je samen content gaat maken? Hier mijn hersenspinsels, stel je eens voor dat...

De veelzijdige hotelgast

Peter (35 jaar oud) boekt via LinkedIn zijn hotel voor zijn zakenreis. Ook wil hij over 2 weken met z'n gezin op stap. Op Facebook vindt hij Hotel X met recensies die bestaan uit filmpjes en foto's van gasten. Ideaal: de filmpjes laten hem zien dat het hotel ook activiteiten heeft voor kinderen. Omdat hij via Facebook de kamer boekt, krijgt hij ook nog extra korting. Na Facebook volgt hij Hotel X nu ook op Twitter. Hij stelt via Twitter nog wat directe vragen over inchecken, kinderbedje en activiteiten in het hotel en krijgt daar direct antwoord op. Een week van te voren kan Peter in een 'direct message' aangeven waar hij opgehaald wil worden met zijn gezin en hoe laat.

Bij aankomst in het hotel checkt Peter in bij Foursquare. Zo ontvangt hij tips van eerdere gasten over activiteiten en praktische zaken. Hierdoor weet hij dat de zaterdagmiddag een muziek middag is voor kinderen tussen de 3-5 jaar. Precies goed voor zijn dochter. Via Twitter leest Peter wat de kok op het menu heeft staan voor vanavond en wanneer het ontbijtbuffet is aangevuld. Ook bestelt hij via Twitter het kindermenu en reserveert hij een tafel bij het raam.

Het familie weekend was voor Peter een groot succes. Hij upload zijn video van de muziek middag en hoe de kamer eruit zag op Facebook. Naast zijn recensie geeft hij ook nog door dat het leuk zou zijn als er ook fietsen te huur zijn. Hiermee ontvangt hij 10% korting op zijn volgende boeking. Perfect want over een maand wil hij ook nog een weekend met de mannen op stap .

Mijn hotelrelatie
Natuurlijk kan het contact tussen Peter het Hotel X alleen via sociale media verlopen als alles wat je over je hotel vertelt ook 100% klopt. Online recensies en persoonlijk contact zijn wel elementen waar de gasten behoeften aan hebben. Sociale media zoals Twitter kunnen je hier zeker een handje bij helpen. Het Okura hotel heeft al een start gemaakt. Ik ben benieuwd wanneer ik mijn hotel kan boeken via sociale media!

Heb jij al ervaring met hotellerie en sociale media? Laat het me weten!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief