,,Social Networks niet geschikt voor Marketing"

Blog
Opinie
Jos Govaart
02-02-2010
Dit zou zomaar een bewering kunnen zijn van een pr-man zoals ik. Ik vind het alleen regelrechte flauwekul. Ik las vanavond een artikel op profnews dat een dergelijke bewering deed. Helaas staat de naam van de auteur er niet bij. Het zou me niks verbazen als het een pr- of communicatieprofessional is die vindt dat acteren op social networks puur en alleen om conversaties draait. Zoals altijd: ook hier geldt: it depends!

Webcare: werk samen!
Een van de dingen rondom social media die me het meest tegenstaat is het haantjesgedrag van disciplines die vinden dat sociale media het beste bij hun vakgebied past. Ik vind sociale media juist zo interessant omdat het een gebied is waar veel disciplines iets van vinden. En terecht, het is ook een gebied dat veel disciplines kán raken. Neem bijvoorbeeld webcare.  Daar kunnen klantenservice en corporate communicatie prima samenwerken.

Reisaanbieders en Facebook
Reisaanbieders bijvoorbeeld, zouden PR en marketing prima kunnen laten samenwerken. Als mensen op Facebook met elkaar praten over bezienswaardigheden in Argentinië dan kun je als reisaanbieder inhoudelijk adviseren over die bezienswaardigheden. Afhankelijk van de relatie die je daar hebt opgebouwd zullen mensen dan wellicht aan je vragen of je daar een interessant aanbod voor hebt. Das dan weer een 1-2-tje met marketing.  Een 1-2-tje dat in de praktijk veel te weinig gemaakt wordt.

Slijterijmeisje
Bedrijven met heel weinig personeel trekken zich niets van deze strijd aan. Dat is niet zo verwonderlijk. Ze zijn vanuit hun natuur en passie bezig en doen bijna automatisch het goede. Een bekend voorbeeld is natuurlijk het slijterijmeisje. Via Social Media kanalen als Twitter onderhoudt ze relaties met veel verschillende mensen. Uiteindelijk converteert dat keihard op de site van het slijterijmeisje.

Wat mij betreft moeten mensen die met Social Media omgaan zelf eens social worden en beseffen dat je door elkaar te versterken (lees niet: polderen) het verst komt!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief