,,Sorry, het mag niet van communicatie!"

Blog
Opinie
Jos Govaart
03-02-2014
Sorry, het mag niet van de afdeling communicatie. Ik hoor dat zinnetje steeds vaker. Een onschuldig, totaal niet reputatiegevoelig project, wordt tegengehouden door de afdeling communicatie of voorlichting. Uitleg: Het past niet in het communicatiebeleid. Regelmatig druipen enthousiaste 'merkwerkers" teleurgesteld af omdat hun enthousiasme niet door de afdeling communicatie gedeeld wordt. Gelukkig zie ik ook afdelingen communicatie waarbij een omslag in denken en doen aan de hand is. Het wordt tijd dat communicatieprofesssionals gaan inzien dat het anders moet. Gedrag van mensen binnen een organisatie leidt tot de reputatie van de organisatie. Als je enthousiasme aanmoedigt kan dat veel opleveren. Van controleren naar faciliteren en educeren.

Communicatie is levendiger dan het communicatieplan.
Communicatie, Pr, hoe je het wil noemen, het hoort een leuk en dynamisch vak te zijn. Daarom is het ook terecht dat Betteke van Ruler de vloer aanveegde met het communicatieplan. Het is een dogma waarin nog te veel vakgenoten hun houvast zoeken. De werkelijkheid is dat die houvast er helemaal niet is. Ze houden een rem vast, terwijl collega's gezamenlijk op het gaspedaal willen trappen.

Mandaat verloren? Eigen schuld!
Goede pr-ideeën. Ze zijn niet het eigendom van PR- en communicatieprofessionals. Sterker nog. De buitenwereld is eerder geneigd om te luisteren naar de ideeën en verhalen van de "gewone" medewerker dan van de voorlichter.  Ik hoor communicatiecollega's klagen dat ze de budgettaire boot op het gebied van social media gemist hebben. Ik ben geneigd te zeggen: "eigen schuld". Te lang hebben communicatiemensen geroepen dat dat social media wel weer zou overwaaien en dat de volgende trend weer op ons wacht. Te veel communicado's zijn in de hoek van controleren en beheersen gedrukt. Terwijl er altijd tijd en ruimte moet zijn om te experimenteren.

Niet te laat!
Natuurlijk is het nog altijd niet te laat. Als PR- en communicatieprofessionals zijn we uitermate sensitief naar de buitenwereld. Niet vanuit de gedachte om meer spullen te verkopen, maar om juist voor relevantie en legitimatie te zorgen. En hoeveel relevanter en legitiemer kun je zijn als je júist het enthousiasme van je medewerkers omarmt en zorgt dat een groot deel van de interne projecten ook daadwerkelijk doorgaan. Dan wordt de afdeling communictatie ineens een afdeling die zaken voor elkaar krijgt,faciliteert en uiteindelijk ook de organisatie en het enthousiasme van mensen verder brengt.

Afdeling woordvoering zonder woordvoerders
Wat mij wel wat lijkt is een afdeling communicatie zonder woordvoerder. Woordvoering wordt louter gedaan voor degene die daar inhoudelijk het meest logisch bij past. Soms is dat de directeur, maar soms ook gewoon de medewerker klantenservice. Is dat een utopie? Misschien wel. Kost dat heel veel geld aan training? Waarschijnlijk wel? Niet iedereen heeft dat talent? Zou kunnen, maar misschien is het vertellen van een verhaal aan beïnvloeders wel een kerncompetentie voor bijna alle medewerkers van een moderne organisatie.