Spijtbetuigingen van CEO's op YouTube

Blog
Opinie
Jody Koehler
06-11-2013


Vorige week kondigde bestuursvoorzitter Piet Moerland zijn directe vertrek aan bij de Rabobank. Hij trok zijn conclusies uit de misdragingen van de bank en stapte op. Deze 'oprechte spijtbetuiging' werd vastgelegd op video. Een communicatiemiddel dat inmiddels gretig aftrek krijgt onder CEO's, zo blijkt.

Online video populair
In de video richt Moerland zich direct tot de kijker en spreekt hij over een 'kwestie van principe'. Nu wil ik hier niet verder ingaan op de 'authenticiteit' van de video zelf, maar wil ik wel stilstaan bij de inzet van het middel. Dit is niet de eerste keer dat een CEO kiest voor online video en het zal ook zeker niet de laatste keer zijn. Sterker nog, het wordt steeds populairder. Dat blijkt ook wel uit de video's van Rinus Minderhoud en Wout Dekker, die ook van de Rabobank afkomstig zijn.

Voorbeelden van variatie
Wat ik een aangename verassing vindt, is de variatie in de opzet. Waarom is dat belangrijk? Omdat niet iedereen goed overweg kan met uitsluitend een camera. Zo past een interview setting wellicht beter bij een iets onzekere CEO. Mijn adagium is eenvoudig in deze: de persoon en zijn of haar kwaliteiten bepalen het middel. Een paar voorbeelden ter verduidelijking. Vindt jij de gekozen setting passen bij de persoon? Wat valt je op?

- Eelco Blok, CEO van KPN, die in een interview kort ingaat op het bod van América Móvil.

- Patrick Doyle, CEO an Domino's Pizza, die 1 op 1 met de camera reageert op een voedselschandaal.

- Nick Jue, CEO van ING Nederland, die in een Google Hangout in gesprek ging met klanten over diverse onderwerpen.

- René Obermann, CEO van Deutsche Telekom, stelt John Legere als nieuwe CEO voor.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief