Starten met een nieuwe baan tijdens corona, lastig of toch eigenlijk best prima?

Blog
Opinie
Sara Bremer
18-12-2020
Halverwege 2020 wist ik het zeker; het is tijd voor een nieuwe stap in mijn carrière. Maar daarbij kwamen ook direct vragen naar boven als: "is het misschien slimmer om toch te wachten tot na de coronacrisis?”, "zorgt een nieuwe baan niet voor extra veel onzekerheid in deze periode?” en "hoe gaat de inwerkperiode er in hemelsnaam uitzien?”. De openstaande vacature voor de functie Content Creator bij Coopr heeft mij toch weten over te halen om te solliciteren. En tadaaa, daar ben ik dan.
Nieuwe collega’s, nieuwe werkzaamheden en nieuwe indrukken. Als ik voor mezelf spreek, komt er bij het starten van een nieuwe baan altijd gezonde spanning kijken. Al helemaal wanneer je in je proefperiode thuis moet werken en je de meeste collega’s alleen maar kent van videocalls. "Hoe ga ik dit aanpakken?”, is iets wat ik me regelmatig heb afgevraagd. Ook was ik benieuwd hoe Coopr ervoor ging zorgen dat ik ondanks het thuiswerken toch de juiste begeleiding kreeg en echt onderdeel werd van het team. Jody stelde mij al wel gerust tijdens mijn contractondertekening. Hij zei dat normaal gesproken iemand na een maand goed ingewerkt hoort te zijn. In deze periode is dat opgeschroefd naar drie maanden. Alles kost namelijk gewoon veel meer tijd.
 
Nu ben ik natuurlijk niet de enige die tijdens de coronacrisis bij een nieuwe werkgever is gestart. Samen met vele anderen begon ik aan het doorgaans toch best onzekere inwerkproces, dat nu nog nét iets spannender was. Blijkbaar is het doorkomen van je proeftijd al best uitdaging. Amerikaans onderzoek stelt namelijk dat onder normale omstandigheden al 20 procent van de nieuwe werknemers nog in de proefperiode stopt.
“Zo heerste bij mij ook de angst dat ik vanuit huis niet goed kon laten zien wat ik waard was.”
Hoe ik mijn inwerkperiode vanuit huis heb ervaren? Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat het zo soepel zou verlopen. De eerste week ben ik vier keer naar kantoor geweest en heb ik gewerkt met Noortje en Jaël. Twee toppers die de nobele taak hadden om mij in te werken. Deze dagen op kantoor waren heel fijn. Ondanks het feit dat er bijna niemand was, kreeg ik toch meer een gevoel bij het bedrijf. Na deze dagen startte het echte thuiswerken. Wat goed hielp was dat ik direct op hele toffe projecten kon meedraaien. Met dagelijkse check-in momentjes en appjes van verschillende collega’s of alles goed ging en of ik ergens hulp bij nodig had, belandde ik daadwerkelijk in een warm bad. 
 
Ik kan mij heel goed voorstellen dat bij lang niet alle bedrijven de hedendaagse inwerkprocedure op orde is. Met te weinig begeleiding in het begin is het niet raar dat je je als nieuwkomer het liefst in het hoekje van je thuiskantoor of onder de keukentafel verstopt. Zo heerste bij mij ook de angst dat ik vanuit huis niet goed kon laten zien wat ik waard was. Normaliter stel je veel vragen tussendoor aan een collega die naast je zit. Nu moest ik over alles appen, bellen of mailen. Soms dacht ik ook: "vinden ze me inmiddels niet bloedirritant?” Gelukkig kon ik mij hier al snel overheen zetten. Vragen, vragen en nog meer vragen. Juist in deze periode waarin je vanuit huis meer op jezelf bent aangewezen.
“Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat het zo soepel zou verlopen.”
Toch miste ik het 1-op-1 contact met mijn andere collega’s. Het grootste gedeelte had ik maar één keer gezien tijdens mijn allereerste weekoverleg, en dat was het. Om hier verandering in te brengen, plande ik in mijn eerste twee weken met iedereen een korte ‘Let’s meet’ afspraak in. Na al deze online gesprekjes had ik een veel beter beeld bij het gezicht dat ik al meerdere keren voorbij had zien komen in online meetings. Naast het bespreken van hun werkzaamheden bij Coopr heb ik uiteraard ook wat leuke privéweetjes weten te ontfutselen. Een goede tip voor andere nieuwkomers!
 
Aan de ene kant is een inwerkperiode vanuit huis natuurlijk niet ideaal. Even makkelijk sparren met een collega wanneer je vragen hebt, is er niet bij. Maar aan de andere kant, geeft het thuiswerken ook best wat rust. Zeg maar dag tegen reis-stress en het feit dat je je eigen dag kunt indelen, creëert ook kalmte. Kortom: wanneer er vanuit het bedrijf de wil is om je bij alles te betrekken en wanneer jij natuurlijk ook je stinkende best doet om betrokken te blijven, moet het goed komen. De inzet moet echt van twee kanten komen. 

Het blijft vreemd dat ik nog geen echte ‘normale’ kantoordag heb meegemaakt bij Coopr. Volgend jaar zal het moment zijn dat ik eindelijk al mijn collega’s in real life ga zien. En daar heb ik zo ontzettend veel zin in!