Storytelling: Angelina Jolie's verhaal over borstkanker

Blog
PR
Noesjka van der Helm
14-05-2013


Als vrouw vrijwillig kiezen om jezelf het meest vrouwelijke dat je bezit weg te halen. Niet omdat het acuut nodig is, maar om te voorkomen van je een van die vrouwen bent die sterft aan borstkanker. Vandaag werd Angelina Jolie naast actrice, wereldster, rolmodel, ambassadrice, moeder en deel van de twee-eenheid 'Brangelina' ook het gezicht voor borstkanker. De impact van het persoonlijke verhaal van Angelina Jolie en haar actie, heeft meer kracht dan alle campagnes bij elkaar.

Vermenselijking
Vandaag ging het persoonlijke verhaal van Angelina Jolie de hele wereld over. Even wordt het maar al te duidelijk dat ziektes als borstkanker geen rekening houden met status, geld of roem. Het kan iedereen treffen. Zo ook Jolie. Preventief omdat ze belast is met een erfelijk gen. Hierdoor had ze 87 procent kans om borstkanker te krijgen, nu is dit nog maar 5 procent.

I choose not to keep my story private because there are many women who do not know that they might be living under the shadow of cancer. It is my hope that they, too, will be able to get gene tested, and that if they have a high risk they, too, will know that they have strong options. Life comes with many challenges. The ones that should not scare us are the ones we can take on and take control of.

-Angelina JolieAngelina Jolie heeft ervoor gekozen haar verhaal openbaar te maken. In een open brief. Nadat de behandeling voor de dubbele mastectomie al ongemerkt achter de rug was. Het eerste deel dan, want ze heeft nog steeds 50 procent kans om eierstokkanker te krijgen. Net als haar moeder. De kracht van het verhaal wordt natuurlijk enorm versterk vanwege Jolie's rol als iconische vrouw. Maar het is de echtheid van het verhaal dat ervoor zorgt dat het mensen raakt.

Echtheid in de ambassadeur
Angelina wordt niet als 'gezicht' ingezet en tegen een merk, stichting of vereniging aangeplakt, maar is het verhaal zelf. Wie zal het nu in zijn of haar hoofdhalen om Angelina Jolie op dit verhaal aan te vallen? (Al zijn er natuurlijk altijd een paar die het wel doen...) Maar kijkend op bijvoorbeeld een community als NuJIJ waar de reacties meestal 95 procent negatief, behoorlijk radicaal en afzeikend zijn, is het nu overwegend positief. Veel herkenning en veel respect.

NuJij:

The New York Times:

Kracht van roem?
Nu zou je kunnen stellen dat dit enkel en alleen te maken heeft met het feit dat Angelina Jolie wereldberoemd is, maar dat is wel heel makkelijk. De communicatiekracht is zeker groter dankzij haar positie, maar dat betekent niet dat ze als ambassadeur voor een merk of product evenveel impact had gehad. Sterker nog, als ambassadrice voor UNICEF krijgt ze regelmatig veel negativiteit over zicht heen die eerder sterk afleiden van het doel van haar aanwezigheid dan dit versterken.

Nu is Angelina Jolie een voorbeeld om een hele moeilijke keuze te maken. Nu had zij de uitzonderlijke positie om preventief onderzoek te laten doen en direct een borstreconstructie uit te laten voeren, maar dat maakt zo'n beslissing niet minder makkelijk. Iets waar andere vrouwen met dit gen ook mee geconfronteerd worden. Hiermee vervult ze een voorbeeldrol en kan ze als boegbeeld worden gebruikt zoals het KWF en de Borstkankervereniging het bericht ook direct benutte om het relevant te maken voor het overbrengen van de boodschap in Nederland. Het voorbeeld van Angelina Jolie is waardevoller en zegt meer dan een abstracte boodschap.

Voor deze CNN presentatrice was de aankondiging van Angelina Jolie, aanleiding om haar verhaal over borstkanker te vertellen en aan te geven wat vrouwen die het geld van Jolie niet hebben kunnen doen.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief