Storytelling in reclame: that's when the magic happens

Blog
PR
Arusha Mau-Asam
14-02-2013


Storytelling willen we allemaal, maar echt goede verhalenvertellers zijn uitzonderlijk. Steeds meer bedrijven zetten in op deze krachtige manier om hun boodschap over de bühne te krijgen, zowel off- als online. En terecht. Het is een perfecte manier om mensen te boeien, te inspireren, te overtuigen en aan je merk te binden. In reclames worden producten nog steeds vaker wel dan niet relatief 'plat' aan de man gebracht. Uiteraard in een mooi vormgegeven jasje, maar het échte verhaal ontbreekt. Wat gebeurt er als reclame en storytelling samenkomen? Iets magisch, zeg ik je. Iets magisch waar mijn PR-hart harder van gaat kloppen.

The Story of Milk
Tijdens de 'Social Media & PR Conference' van vorig jaar zagen we al een aantal inspirerende voorbeelden voorbij komen van Microsoft, Disney en Heineken. Maar het kan ook met een product dat niet van nature 'edgy' of 'sexy' is. Met de commercial 'The Story of Milk' heeft FrieslandCampina het idee van een tv-reclame naar een hoger niveau getild. Er werd een moodfilm gemaakt; een film met een écht verhaal dat inspireert en boeit en de kijker niet onbewogen kan laten. Het sprookje dat 'melk' heet. De oorspronkelijke 3 minuten durende interne moodfilm werd zo goed ontvangen dat deze werd omgedoopt naar een 45 seconde durende televisiecampagne, met een goed verhaal. Dat je met een verhaal meer over melk kunt vertellen is overigens niets nieuws voor Campina. Jaren geleden nam het merk de sponsoring van de Nederlandse serie 'Meiden van de Wit' op Net5 over dat het melkbedrijf promootte.

Oorspronkelijk interne moodfilm

The Story of Milk from 1Camera on Vimeo.

Tv-commercial

'The Story of Milk' is een prachtige commercial met geweldig beeld en muziek. Het maakt je weer trots dat het aandeel melkveehouders in Nederland zo groot is. In deze commercial van Campina komen alle elementen samen: het verhaal, beeld en muziek. Goed beeld en muziek zijn onmisbaar om een echte beleving neer te zetten en een commercial het juiste gevoel van sfeer meegeven. De voice-over van het jongetje (briljant!) zorgt ervoor dat je gelijk geboeid luistert naar het verhaal dat hij verteld. Zijn breekbare stem, het hakkelen hier en daar, het maakt het geheel helemaal af. Het sprookje van melk, een goed verhaal.

Melk is bijzonder...
En het verhaal achter melk is dat eveneens. Dat is de boodschap die Campina over wil brengen in deze bijzonder commercial en de campagne die hier aan gekoppeld is. Want het verhaal gaat verder dan de reclame. Intussen is de 'Story of Milk' uitgegroeid tot een campagne met actiesite.

Dus als je nog niet betoverd bent door de commercial zelf, laat je dan meevoeren door het sprookjesachtige weiland met haar koeien om alle bijzondere weetjes rondom melk te achterhalen.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief