Storytellinglessen van een theatermaker

Blog
Opinie
Noesjka van der Helm
26-03-2013


Geen AAA locatie, maar weggestopt in een hangar op een voormalig vliegveld in Valkenburg (Katwijk). Geen grote namen in de cast en geen herkenbaar product. Hoe verkoop je dat aan het Nederlandse publiek zonder ook maar een euro aan marketing uit te geven? De nachtmerrie voor 'verkopers' die schrikken van alles dat niet in een simpel hokje te plaatsen is, maar een uitdaging voor de ware verhalenverteller.

Het verhaal
Wat als die voormalige hangar wordt omgetoverd tot een theaterhanger en een extra dimensie geeft aan een historisch verhaal waardoor deze locatie juist weer briljant gekozen is? Wat als het 'moeilijke' woord muziektheater in het hokje 'musical' wordt geplaatst en daarmee een groter bereik krijgt en wat als die cast niet bekend is, maar wel steen en steen goed? Dan zijn de ingrediënten ineens niet zo kansloos meer. Bovendien heeft het verhaal een heel bijzondere titel: Soldaat van Oranje.

Vanmorgen was op BNR het interview te horen tussen de briljante radiomaker Paul van Liempt en de man achter het stuk; Fred Boot. Een interview dat eigenlijk door iedere marketing- en communicatieprofessional terug geluisterd zou moeten worden. Vanuit de inhoud, de kracht van het stuk, de verborgen parels en vooral vanuit het verhaal wist Fred Boot een zeer succesvol stuk neer te zetten met dito media-aandacht. Terwijl de makers al blij zouden zijn wanneer ze een jaar vol hadden gemaakt, loopt Soldaat van Oranje inmiddels al drie jaar en wanneer het de verlenging tot december haalt, is het de langst lopende musical ooit. Met internationale ambities, een steeds wisselende

Jinxen?
De vaste, niet voor de hand liggende locatie was al iets nieuws. Een musical dat eigenlijk geen musical is, kan goed fout vallen. Een steeds wisselende cast waar niet echt een publiekstrekker inzit, wie durft dat nog aan? En toch lukte het hem en zijn de ambities nog niet bereikt. Het eerste doel: de langslopende musical worden, het tweede doel: internationale ambities uitrollen. Bovendien, hetzelfde concept toepassen voor een nieuw stuk. Gebaseerd op het boek 'The Island at the Center of the World', terug naar het vroegste begin van New York toen het nog New Amsterdam heette.

Fred Boot is een verhalenverteller. Dat is direct terug te horen in het interview. Iemand die gelooft in inhoud boven mooie opsmuk en liflafjes en iemand die risico's durft te nemen. Want wie haalt het nu in zijn hoofd om een theaterstuk neer te zetten in een hangar?! En toch is het gelukt.

Meetbaarheid
PR is in de ogen van sommigen nog steeds een redelijk discutabele activiteit. Anders dan marketing is het niet 'makkelijk' in te kopen en zijn er geen in steen gehouwen GRP's waarmee de resultaten inzichtelijk gemaakt kunnen worden. Het effect meten van PR kan overigens zeker en zelfs op verschillende manier, maar dat is weer heel ander topic. Het verhaal van 'Soldaat van Oranje' laat zien dat een mix van kwaliteit, lef hebben en doorzetten wel degelijk meetbaar succesvol is.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief