Stratos jump: extreme ingrediënten groots PR-effect

Blog
Opinie
Noesjka van der Helm
18-10-2012

Wat moet je doen als je bijna al het extreme al geprobeerd hebt? Juist. Dan ga je nog een stapje verder. Nou, stapje, noem het maar een HUGE stap verder. Red Bull deed niet zomaar even een stuntje of eventje, meer schreef eerder deze week geschiedenis. Hoever kun je gaan? 128.100 ft de lucht in..!

Epic
Waarschijnlijk is het de eerste keer dat een commercieel merk, met een actie wereldwijd zoveel mensen op het zelfde moment wist te bereiken. In de weken voorafgaande aan de sprong werden alle voorbereidingen op de voet gevolgd. Op het momentum zelf keken alleen op YouTube al ruim 8 miljoen mensen toe hoe Felix Baumgartner als eerste mens ooit een vrije val vanaf de stratosfeer (v.a. ruim 39.000 mtr.)en met een snelheid van 1.343 km/u op de aarde af dook. Dat is een paar miljoen kijkers meer dan dat er via YouTube naar de Olympische spelers keken.

Groot, groter, grootst
Het bekende merk van stuiterdrankjes heeft natuurlijk al verschillende 'extreme sports' geclaimed en uitgerold naar een publiek evenement. De Red Bull Air Race, De Red Bull Crashed Ice World Championship, maar zo extreem als eerder deze week hadden we het nog niet gezien. Waar veel merken bang zijn om een klein evenement neer te zetten, een stunt uit te voeren, de grenzen op te zoeken om hiermee de doelgroep te bereiken en aandacht te krijgen, maakt Red Bull met de 'stratos jump' iets mogelijk dat gewoon episch is. De wereldwijde pers schreef, sprak en publiceerde erover.

Vleugje Red Bull
Wie groots denkt, bereikt groots effect. Op budgetten voor guerrilla acties, PR-stunts en acties wordt vaak bezuinigd. Vaak doet dat het initiatief geen goed en het effect ervan al helemaal niet. Wat blijft over: een gevoel van onvrede en irritatie. Zonde. Dat het heel anders kan laat Red Bull zien. De Stratos Jump past extreem goed bij het merk, sluit aan bij het imago en is weer een stap verder ten opzichte van eerdere effecten. Het is geen vluchtige actie die direct weer is vergeten, die 8 miljoen mensen die gelijktijdig zaten te kijken, zullen over tig jaar nog weten dat ze op dat moment zaten te kijken. Het zal niet snel herhaald worden, misschien wel helemaal nooit. Het is praktisch niet te evenaren, al is het enkel vanwege het budget...

Moet het dan allemaal echt zo extreem? Waanzinnig is het wel, op een positieve manier, maar een must? Er zit wel iets tussen het de billen stevig bij elkaar knijpen en geen lef durven te tonen en deze actie, maar eigenlijk zouden alle merken een vleugje Red Bull in zich moeten hebben, al is het maar een beetje.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief