Taco Bell's Facebook-schelpen-lik-incident

Blog
Opinie
Noesjka van der Helm
04-06-2013


Muizen in het brood van AH, Domino's en haar van wel heel intieme plekken en kippenorganen in je nuggets. Er gebeuren dingen met het voedsel dat je koopt die je gewoon echt niet wilt weten. In de combinatie 'werknemers & fastfoodketens' gebeuren vaak ook nog eens in de overtreffende trap. Aan het rijtje 'schandalig ranzige handelingen met eten' kan nu ook het 'Taco Bell lik incident' worden toegevoegd.

Om je vingers bij af te likken...
Men neme een grote fastfoodketen, met neme jonge werknemers die wel van een grapje houden en men neme een smartphone en social media. Het effect: publiek vergrootglas op interne dilemma's.

We weten allemaal dat je van een fastfoodketen geen topkwaliteit en dito service kunt verwachten, maar een beetje basis hygiëne is toch wel een minimum niet? Niet voor deze werknemer van Taco Bell die hartstochtelijk een stapel taco's aflikt. Door een oplettende consument op de Facebookpagina van Taco Bell geplaatst. Hiermee direct de best scorende post op de Taco Bell Facebookpagina scorend.

Digital nitwit
Misschien dacht de collega van deze werknemer wel dat niemand het ooit op zou merken en dat het een toffe grap was voor zijn vrienden, maar het is ietsje groter geworden dan dat: ruim 2.800 shares, meer dan 610 likes (en counting) en opgepikt worden in de media. Taco Bell reageert snel en heeft, ondanks de foto, nog steeds vertrouwen in de werknemer(s) en verwacht dat de schelpen niet geserveerd zijn. Hij wordt natuurlijk wel de laan uitgestuurd.

Lik-incident verbleekt
In de comments staat iets waarbij het lik-incident ineens in het niets valt. Iemand die claimt een oud-medewerker te zijn en zijn collega's wel eens heeft gespot op het volgende:

Ombuigen
Geef mij die afgelikte taco's dan maar. Zo kan het altijd nog wel een graadje erger. Hoe goed een organisatie de zaken ook op orde hebt, dit soort 'grapjes' kunnen een bedrijf redelijk schaden. Zeker wanneer het regelmatig terugkomt, een verandering in beleid niet publiekelijk wordt gecommuniceerd en het vertrouwen niet hersteld wordt. De grote vraag: hoe zorgt Taco Bell voor meer betrokkenheid en loyaliteit bij de medewerkers om dit te voorkomen? Of wordt het een 0-tolerance en 100% big brother beleid? Voor nu is het op hoop van zegen dat en laten we zeggen: gelukkig is dit nog voor dat de schelpen de oven ingaan.

Aanwezigheid
Wel kudo's voor Taco Bell dat ze snel handelen en aanwezig blijven in de discussie op Facebook. Iets heel anders dan de reactie in het bizarre voorval van twee restauranteigenaars die onlangs volledig los gingen op hun Facebookpagina. In 2010 reageerde de eigenares van Amy's Baking Campany al vloekend en tierend op een recensie op Yelp, en plein public, nu deden zij en haar partner het nog een keer dunnetjes over op Facebook na uit het programma van Gordon Ramsey te zijn geknikkerd. Deze keer gingen ze nog wel een stukje verder dan woorden als 'tramp', 'moron'  en 'loser' te noemen. Maar goed. Die krijgen nu dan misschien wel weer hun eigen reality show. Tsja, wie wil dat soort buien nu niet gefascineerd op de TV bekijken? Maar goed, zijspoor.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief