The Next Web: op zoek naar betekenis, verbinding, vernieuwing én ruimte in ons hoofd

Blog
Insights
Arusha Mau-Asam
12-06-2018
The Next Web Conference is ieder jaar weer een van de de belangrijkste hotspots voor marketeers, communicatieprofessionals en tech geeks & specialisten. Zowel Nederlanders als mensen van buiten de landsgrens komen voor inspiratie en een blik in de toekomst. Vanuit Coopr bezochten wij The Next Web met onze Consumer Tech & Entertainment Cirkel. Wat vonden wij ervan?

Get shit done? Create space!
The Getting Things Done goeroe David Allen trapte het tweedaagse event in high speed af. Een volle zaal duidt erop dat veel van ons hunkeren naar een leeg hoofd. Ons hoofd is namelijk gemaakt om nieuwe dingen te bedenken en niet om dingen in te bewaren. Dan wordt het een zooitje en gaat onze productiviteit hard achteruit. Onthoud: je brein kan niet meer dan vier dingen tegelijkertijd managen. Om productief te zijn heb je niet nóg meer tijd nodig maar meer ruimte in je hoofd. Free your head en verban die to do lijst uit je hersenen!

Headspace to escape
Dat we met zijn allen steeds meer behoefte krijgen aan ontsnapping en ontspanning, blijkt ook uit de talk van Headspace oprichter Rich Pierson. Steeds meer jongeren kampen met stress of een burn-out. Een drukke baan is één, maar ook ons sociale leven moet perfect zijn en daarnaast zijn we natuurlijk ook enorm goede partners en ouders. Logisch dat zijn app Headspace inmiddels miljoenen gebruikers heeft wereldwijd. Met de begeleide meditaties creëer je even een momentje voor jezelf om op te laden.

Connected Brands: hoe bouw je een sterke band op met de doelgroep
Onze weg vervolgde naar de sessie van Mike Rigby. Een fantastische creatieveling die onder meer werkte voor Nike en Google. Hij neemt ons mee in de wereld van connected brands. Hoe bouw je als merk met behulp van branding, storytelling en technologie een sterke band met je doelgroep? Het voorbeeld van 'Love has no labels' in opdracht van AdCounsil is een campagne die op een confronterende manier de thema's 'bias' en 'diversity' aan de kaak stelt. Absoluut de ruimte in jouw hoofd waard, maar daarna mag je ook weer ruimte maken voor nieuwe zaken ;-).

David Mattin gaat graag een stap verder in de wereld van AI
David Mattin van Trendwatching.com geeft de presentatie met het hoogste WTF??!! gehalte. Hij voert artificial intelligence verder door dan dat op dit moment nog zichtbaar voor ons is en wat ons verstand aankan. Waar chatbots en smart devices zoals Alexa nu nog dienen voor gemak, is de stap naar het invullen van meer primaire menselijke behoeften al erg dichtbij. Denk bijvoorbeeld aan gezondheid, geluk en gezelschap. Het voorbeeld van Gatebox.ai is al uit 2016 maar doet het overgrote deel van de zaal steil achterover vallen. Kijk en geniet!



Hoe storytelling helpt werknemers te inspireren
In het overvolle Transformatorhuis, vertelde Susan Lindner (Emerging Media) over hoe werkgevers met verhalen hun werknemers kunnen blijven inspireren en motiveren. Want 75% van de Amerikanen met een baan, voelt zich niet verbonden met de functie en het bedrijf waar ze voor werken en zoekt zelfs actief naar een nieuwe baan. Lindner boog zich over de vraag hoe leiders het talent bij zich kunnen houden. Met haar achtergrond als Cultural Anthropologist, werkte ze in de jaren '90 mee aan projecten tegen prostitutie en de verspreiding van hiv/aids in Thaise bordelen. Hiervoor was voorlichting essentieel bij drie doelgroepen: de bordeelhouders, de prostituees en hun de klanten. De grootste uitdaging was om bij deze drie doelgroepen dezelfde boodschap over te brengen en hiermee de verspreiding van hiv/aids terug te brengen. Ze leerde dat met de juiste verhalen, werknemers zich verbonden kunnen gaan voelen aan een hoger doel. En dat het aan de werkgevers is om de mensen niet alleen te managen, maar vooral te inspireren.

The Next Web. Het is een prachtig opgezet event en de sprekers en de sfeer zijn top. Doordat alle sprekers alleen verhalen van max 20 minuten houden, mist het hier en daar aan de diepgang waar we op hoopten. Maar we hebben genoten, zijn geïnspireerd en hebben onze ogen en oren goed de kost gegeven. Till Next Year!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief