schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Tijd om afscheid te nemen van elkaar?
Blog
Opinie
Jody Koehler
15-05-2013
Een adviseur bij een PR bureau werkt in de regel dagelijks voor meerdere klanten. Dat maakt het werk enerzijds dynamisch en gevarieerd, anderzijds kan het je ook voor de nodige uitdagingen stellen. De verschillen tussen klanten kunnen namelijk groot zijn. Zo is klant A een vrolijke donder en de waardering spat er elke dag weer vanaf. De klant is blij met jou als adviseur en de behaalde resultaten. Klant B is dat niet... nooit zelfs. Het is dagelijks duwen en trekken. Het ontbreekt aan begrip, waardering en het gewenste resultaat blijft ook nog eens uit. Een herkenbare situatie?
Lijmpoging
Met je hele hebben en houden probeer je de zaken uiteraard nog beter voor elkaar te krijgen. Een logische eerste reactie. Je wilt die relatie met klant B verbeteren, wat het ook kost. Maar helaas, na een periode kom je tot die ene conclusie: het lukt gewoon niet. Zonde, want die laatste lijmpoging heeft jou ook veel gekost. En niet alleen economisch gezien, ook intern heeft klant B veel gevraagd van iedereen.
Als adviseur (en zeker als directeur van een PR bureau) moet je jezelf eigenlijk al veel eerder bepaalde vragen gaan stellen. Wat is de invloed van deze klant B op mij persoonlijk, het betrokken team en de werkwijze van het bureau? Zijn we blij en trots om voor deze klant te werken? En ja natuurlijk, ook vanuit financieën moet je de relatie met de klant bekijken. Is het gezond? En ja hoor, dat is een terechte vraag. Nooit over twijfelen om deze te stellen! Zeker als slechts een klein deel van alle inspanningen wordt omgezet naar inkomsten. De oplossing?
De tijd is rijp
Soms is het heel simpel... en is het gewoon tijd om afscheid te nemen van elkaar. Een moeilijke beslissing? Jazeker. Maar misschien, heel misschien... volgt er intern een zucht van verlichting en komt er een energie vrij, die extern weer fantastisch omgezet kan worden naar nieuwe klanten en een financieel, nog zonniger toekomst. Dan is afscheid nemen al met al best een stoer besluit toch?
De vraag is hoe je zo'n klant B uit je portefeuille haalt. Een paar herkenningspunten die van waarde kunnen zijn :- ze betalen schandalig veel te weinig. - ze betalen heeeeeeuuuuuul langzaam. - ze eisen 'in de houding' binnen 8 minuten. - ze leveren het merendeel van je problemen op. - ze zeuren om het zeuren. - er is geen klik (meer) met jou / het bureau. - het zijn horken of heksen. Ja, ze bestaan.
Mocht het dan nodig zijn om afscheid te nemen van elkaar, probeer dit altijd netjes af te ronden. In persoon, met een goed gesprek en zonder verwijten. De eer zal altijd aan jouw zijde blijven.