Tijd om Facebook te vervangen voor een ander netwerk?

Blog
Opinie
Noesjka van der Helm
08-04-2013
Jongeren hebben het wel een beetje gehad met Facebook. Tenminste, Amerikaanse jongeren. Medio werd al bekend gemaakt dat Facebook 1.4 miljoen actieve gebruikers had verloren en nu komt daar nog een paar miljoen bij. Althans, dat maakt Socialbakers.com bekend in een nieuwe analyse van hun doorlopende monitor. De daling is vooral te zien onder jongeren en in voor Facebook belangrijke landen als Amerika, Indonesië en de UK. Is het gewoon de natuurlijke beweging van een sociaal netwerk of tijd om verder te kijken?

Nederland laat over de afgelopen 3 maanden ook een lichte daling van actieve gebruikers zien. De cijfers van Socialbakers.com doen vermoeden dat het tijd is om eens serieus te kijken naar andere kanalen. Maar wie verder kijkt, ziet dat er voorlopig nog niet heel veel aan de hand is. De daling in de verschillende landen is marginaal, bovendien laten de meeste landen nog een flinke groei van het aantal gebruikers zien. Nog belangrijker: Socialbakers.com niet helemaal accuraat want ze kunnen niet kijken in alle Facebookgegevens, alleen het bereik voor adverteerders analyseren.

Teveel..?
Komt die daling dan door de opstelling van Facebook? De invites voor verjaardagen, spelletjes en winacties zijn best irritant. Net als het groeiend aantal advertenties in de Facebooktimeline, de rechten op je foto's etc die je opgeeft wanneer je ze op Facebook plaatst, dat ze alles en dan ook echt alles van je opslaan en ook bewaren na opzegging en de ruime interpretatie voor de privacy, de hoeveelheid wijzigingen en het gebrek aan communicatie over deze wijzigingen. Maar is dit dan een reden om Facebook te verlaten? Wie een beetje weet wat Facebook is, en je kunt er niet omheen aangezien het nog steeds een hot topic is in de mainstream media, dan mag dit toch wel gezien worden als 'algemeen bekend'. Bovendien: NIETS IS GRATIS.

Meebewegen
Facebook ziet natuurlijk ook zelf wel dat er iets aan de hand is. In de aankomende updates is het mogelijk om meer informatie uit te filteren. Niet alleen de vriendenstream, maar ook in advertenties. Lastig voor de adverteerder, fijn voor de gebruiker en bovendien een mooie uitdaging om inhoudelijk relevant te blijven. Dat zijn aanpassingen die het gebruik van Facebook in ieder geval wel een stuk aantrekkelijker maken.

Stiekem bestaat Facebook al best wel een tijd. Natuurlijk zijn er veel veranderingen, maar heel ingrijpend zijn deze veranderingen ook niet. In een omgeving waar de ontwikkeling zo belachelijk snel gaat, is het noodzakelijk om mee te bewegen. Dit doet Facebook door meer sympathieke veranderingen door te voeren. Wat dit voor ze gaat betekenen is nu nog niet te voorspellen. Waarschijnlijk zullen ze mensen toch wat langer kunnen vasthouden totdat er een ander, meer interessant alternatief is. Een geruststelling voor degene die veel in Facebook hebben geïnvesteerd: zolang de algeheel dalend trend niet structureel doorzet, valt Facebook nog niet om. Bovendien hebben we wereldwijd nog geen vergelijkbaar netwerk dat zo populair is.

Alternatief?
Wat wordt dan wel interessant gevonden door jongeren die Facebook verlaten? Met name Tumblr. De verzamelbak van content op internet. Makkelijk om zelf informatie te delen en om op thema te zoeken. Daarnaast stijgt ook de populariteit van Google+, wat je ook terugziet op Twitter, is ook te zien op Google+: sterren doen het goed op de sociale netwerken. In Nederland staan Tiesto en Armin van Buuren bovenaan, gevolgd door het Van Gogh Museum. Internationaal wordt de hele top 10 gedomineerd door bekende mensen als Britney Spears, Lady Gaga en David Beckham. Dat is natuurlijk interessant voor jongeren om te volgen.

Tijd om Facebook nu massaal in te ruilen? Dat is een beetje voorbarig, maar de ogen openhouden van andere opties is altijd verstandig...

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief