Tom Foremski is in een pot vol Google gepleurd

Blog
Opinie
Jos Govaart
27-08-2013


Vergeef me deze wat Rotterdamse kop..Obelix. Aan hem moest ik denken toen ik de blog van Tom Foremski las. Foremski is in een kookpot met teveel Google-invloeden gevallen. De blog heeft in de internationale PR-wereld een hoop stof doen opwaaien en er is inmiddels het nodige over geschreven. Ik vind het altijd fijn om dan even afstand te nemen en er later nog eens over te denken. De conclusie is voor mij duidelijk. Tom Foremski is techniek gaan over- en mensen gaan onderschatten. Hoe modern sommige techniek ook lijkt. Een ouderwetsere manier van denken is haast niet mogelijk.

Die! Press Release! Die! Die! Die!
Tom Foremski houdt er wel van om de PR-wereld een beetje op te schudden. In 2006 schreef hij al de blog Die! press release!, die! die! die! Tsja. Dat persbericht bleek toch wat taaier dan gedacht. Maar de gedachte aan zijn betoog was zo slecht nog niet. Traditionele media werkten niet meer goed, en de benadering vanuit ons PR bureaus moest ook anders, stelde hij. Veel persberichten bevatten niet de informatie waar een journalist of blogger echt naar op zoek was. Veel persberichten waren slecht geschreven en bevatten te veel spin of irritante bijvoeglijke naamwoorden met superlatieven. Hij betoogde tevens dat PR-bureaus journalisten gewoon de feitelijke informatie moesten geven. De invalshoek is dan aan de journalist. Ergens ook een merkwaardige redenering. Waarom zou de journalistiek het alleenrecht hebben op het kiezen van een invalshoek?

Did Google just kill PR Agencies?
Toen ik die kop las, dacht ik huh? Het commentaar van veel goeroes is dat veel PR-bureaus SEO helemaal vergeten toe te passen in hun contentstrategie. En nu gaat Foremski ons vertellen dat Google ons helemaal kaput gaat maken. Ik denk dat er niemand is, die zijn pr-vak verstaat, die zenuwachtig is geworden van de blog van Foremski. Want SEO geoptimaliseerde persberichten pushen naar typische persberichtenplatforms waar geen mens komt? Af en toe belandt er wel eens eentje per ongeluk, maar dat is echt nooit een doel of mikpunt. Liever integreren we een nieuwsgedeelte op de website van de klant zelf. Omdat het een relevante plek is. Voor journalisten, bloggers en andere geïnteresseerden. Met content die relevant en nieuwswaardig is. Content die in de allereerste plaats geschreven is vanuit journalistiek oogpunt. Story first. En daarna kijken we wel of er gelinkt kan worden en of er hier en daar een woord vervangen kan worden zonder dat het verhaal daar minder van wordt. Bij Coopr wint het verhaal het altijd van SEO. Niet omdat we geen waarde toekennen aan SEO, maar omdat we het verhaal zo verdomd veel belangrijker vinden.

Liever Pirlo dan Obelix
In elk vak waar je goed in wil zijn zal je jezelf moeten vernieuwen. Zolang je bij PR het verhaal, de relevantie, de kwaliteit, de vorm, de boodschap en de relatie centraal stelt en zorgt dat je up to date blijft met de nieuwe technologie, dan zul je succesvol blijven. En dan hoef je echt niet zó up to date te zijn als dé Sillicon Valley watcher Foremski. Misschien heb je er veel meer aan om tante Truus uit Heerhugowaard (dank @ajthijssen voor deze rake typering) te begrijpen. Want hoe belangrijk Google ook is. Zolang ik de mensen met wie ik moet communiceren begrijp, ben ik Google altijd een stap voor. En dan ben ik veel liever Pirlo dan Obelix. Voor wie de stijl van de voetballer Pirlo niet kent. Pilo is een van de slimste spelers op de huidige velden. Hij kijkt altijd om zich heen voordat hij de bal krijgt. Zodat hij vrijwel altijd de juiste keuze maakt als hem iets te doen staat. Dat lijkt me een beter alternatief dan Obelix. Die kent één oplossing, kracht. Net zoals Foremski de oplossing technologie kent. Zo'n PR-professional wil ik niet zijn.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief