Tools blijven tools. Ook in PR.

Blog
Opinie
Jos Govaart
15-11-2011

Vanuit mijn periode als internetondernemer bij Netvlies Internetdiensten ben ik gewend om dingen te weten. Toen ik de overstap maakte naar het veel zachtere pr & communicatie kwam ik in een ander uiterste terecht. Creativiteit en onderbuik werden zeer belangrijk. En terecht. Communicatie is geen wiskunde. Maar om je acties echt ergens op te baseren, is ook wel eens fijn. En daarvoor zijn er genoeg mogelijkheden. Een greep uit de voor ons belangrijkste:

De perslijst & Smart PR
Ik heb ze wel eens gezien. Medialijsten met 800 titels. Er is natuurlijk haast geen nieuwsfeit ter wereld dat geschikt is voor 800 titels. En als dat het wel is, heb je waarschijnlijk geen persbericht nodig om het nieuws te vertellen. De Perslijst biedt ons de toegang tot een flink aantal contactgegevens van media. Maar daar begint het proces pas. Ze klakkeloos in een excel zetten en platspammen is niet de weg naar betere mediarelaties. We organiseren onze mediacontacten in het CRM-pakket Smart PR. Een systeem waarin je je mediacontacten kunt organiseren en waarbij je kunt zien welke journalisten welke persberichten (of pitches) openen en lezen. Waardoor je dus de effectiviteit van je mailings kunt nagaan. Wat is de verhouding tussen uitsturen, openen, publicaties en impact.

Coosto
Sinds het begin van deze maand heeft Coopr een partnership gesloten met Coosto. Coosto is goed in social media- en nieuwsmonitoring. Voor Coopr is een monitoringtool die alleen weergeeft of je pr-inspanningen resultaat hebben gehad niet genoeg. We managen nieuws en reputaties. Dus willen we vooraf het krachtenveld voor onze klanten inzichtelijk kunnen maken. We willen weten wie met wie waarover praat. Weten wie invloedrijk zijn, kansen spotten, op tijd zijn om brandjes te blussen. Daarvoor hebben we in Coosto een prima partner gevonden.

Perspagina.nl
In 2010 was Coopr een van de launching partners van Perspagina.nl. We zagen Social Media Newsrooms in de Verenigde Staten opkomen en zochten een partner die dat kosteneffectief kon integreren in bestaande websites van onze klanten. Inmiddels staat er een mooi volwassen product dat we voor verschillende klanten hebben ingezet.

Tools blijven tools
We zijn blij met de tools die ons kunnen helpen ons werk beter te doen. Maar dat zijn het ook. Tools, tools helpen, maar bepalen nooit. Uiteindelijk blijft een slimme insteek, een creatief idee altijd bepalend in PR. Maar in de executie worden we onwijs door al die tools geholpen.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief