Tools: het wonderlijke digitale to-do-lijstje van de PR'er

Blog
Opinie
Noesjka van der Helm
09-02-2012

Geeltjes, papieren agenda, digitale agenda, de inbox van je mailbox, krabbels op je notitieblok en een overzichtelijke Excel. Iedereen heeft zijn eigen manier van orde scheppen in de dag en van 'to-do-lijstjes' maken. Redelijk essentieel in ons vak, want tsja....choas! Toegegeven: ik zweer bij deze lijstjes.

Geordende chaos
In PR, en vast in nog veel meer disciplines, ziet je dag er vaker niet zo uit als je vooraf had bedacht dan wel. Een groot pluspunt om niet in de traditionele ik-heb-een-kantoorbaan-sleur te komen. Het nadeel is alleen dat je in die chaos ook nog wel eens iets moet plannen. Best vaak eigenlijk om wat meer strategische dingen gedaan te krijgen. Want er zijn altijd van die dingen die gevoelsmatig eeuwig op je dingen-die-ik-echt-nog-zou-moeten-doen-lijstje blijven staan.

Lijstjes gekte
Persoonlijk zweer ik dan ook bij mijn to-do-lijst. Jarenlang ben ik ontzettend blij en gelukkig geweest met mijn strak georganiseerde Excel.Tsja lijstjes-freak. Maar ik merkte ook dat ik daarnaast 'smokkelde'. De échte lijst was voor de wekelijkse organisatie, maar daar naast maakte ik nog dagelijkse 'to-do-lijstjes' op m'n kladblok en gebruikte ik m'n mailbox om taken te beheren. Al met al toch niet heel erg overzichtelijk, maar ook wel weer heel erg fijn om het overal door te kunnen strepen (yep, nog een tik.)

Einde aan lijstjes
Vorig jaar is daar, ik zou haast zeggen helaas, een einde aan gekomen. Toen zat ik in de jury van Vodafone's Mobile Clicks en kwam tijdens de finale de app 'Wunderlist' voorbij. Toen had ik al Evernote, gebruikte ik de 'notitie' app en Aha en Reminder voor de iPhone. Redelijk voorzien dus. Na even geprobeerd te hebben, had ik dan ook niet direct de behoefte om Wunderlist actief te gaan gebruiken. Een tijdje terug ben ik daar toch mee begonnen en een spijt dat ik dat niet eerder heb gedaan! Het werkt snel, overzichtelijk en synchroniseert direct zodat je zowel op je telefoon als op de computer een actueel overzicht hebt van je taken.

Je kunt onbeperkt lijsten en notities aanmaken. Op klantniveau, voor kantoor of gewoon voor jezelf. Daar kun je nog meer informatie achter hangen en alerts voor aanmaken. Inmiddels is er een uitbreiding gekomen van de functionaliteiten onder de noemer 'Wunderkit'. Wat ingewikkelder, maar zeker ook de moeite waard om mee te gaan experimenteren. Naast persoonlijke reminder-to-do-lijstjes-tool, is de kit-versie ook een netwerk waar je makkelijk informatie uit kunt wisselen en mensen kunt volgen. Handig voor gezamenlijke projecten.

Nu is natuurlijk niet iedereen zo'n lijstjes-app-gadget-freak als dat ik ben, maar ook dan is het een ontzettend handige tool. Het is toch overzichtelijker dan de Excel en een stuk papiervriendelijker dan alle losse notitieblaadjes. Het enige nadeel van de kit is dat ik nog niet ontdekt heb hoe ik m'n Wunderlist overhevel, dus wie het weet mag het zeggen!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief