Top of Flop in de media: Libresse emancipeert bloednormaal mee

Blog
Top of flop
Tamara Vlootman
01-11-2017
"Periods are normal, showing them should be too". Libresse emancipeert mee met de rest van de wereld, waar steeds openlijker en meer gepraat wordt over gender, stereotypering van (met name) vrouwen en zwangerschapsdiscriminatie. Net als de 'Like a Girl' campagne van Always, wil Libresse met #bloodnormal vrouwen een steuntje in de rug geven om vrouwelijke zaken zichtbaar en bespreekbaar te maken. Vanaf nu dus geen blauwe, maar rode vloeistof op het maandverband en de tampons in de Libresse-campagnes. Hulde of toch niet?

Bloednormaal
De campagne wordt grotendeels goed ontvangen, is goed uitgevoerd, toont durf en zit duidelijk op de trend om openlijker over dit soort zaken te praten. Meer vergelijkbare initiatieven om de menstruatie een normaal gespreksonderwerp kwamen voorbij. Een bar in Tel Aviv liet afgelopen week bijvoorbeeld weten dat er tijdens 'bloody hour' korting wordt gegeven aan menstruerende vrouwen. Gewoon om te laten zien dat een de menstruatie bestaat en niet krampachtig uit het zicht gehouden moet worden.  

Best gek. Als vrouw heb ik namelijk nooit stilgestaan bij het feit dat ik 'heb je een tampon voor me?' toch echt stilletjes over de chat vraag aan collega's, terwijl vrij veel andere persoonlijke onderwerpen hardop bij ons op kantoor worden besproken. De vraag is alleen hoe ver je wilt gaan? Ongesteld zijn mag dan normaal zijn, maar wat wil je precies laten zien? Er zijn wel meer zaken die niet per se zichtbaar hoeven te zijn voor anderen. Bloed zelf vind ik daar een van. Het door de klas laten gaan van een schoon stuk maandverband voor iemand die naar het toilet gaat is een ander verhaal.De campagne heeft impact gehad en een discussie op gang gebracht, dat is duidelijk. En dat is voor mij voldoende om het als een top-campagne te bestempelen. Hoewel de beelden de grens opzoeken van het onsmakelijke, is het wel goed dat dit onderwerp in ieder geval een keer wordt aangekaart. Het feit dat steeds meer merken daar een bijdrage aan leveren, is sowieso een dikke pluim waard.  

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief