Trends in Tech: wat de consument wil in 2015

Blog
Opinie
Tamara Vlootman
16-03-2015
Microsoft heeft de trends voor 2015 op het gebied van technologie onderzocht. In hun onderzoek wordt een beeld geschetst over hoe de consument op dit moment denkt over smart devices, apps, merken die hun gegevens gebruiken en de problemen die nu spelen. Goed om te weten als je bij je klant aan tafel zit! Onderstaande highlights uit het onderzoek gaan niet specifiek over Nederland, maar Nederland is wel in het onderzoek meegenomen.

Een eigen identiteit
57% van de consumenten wil een duidelijke, eigen identiteit opbouwen online. Met andere woorden, ze willen ruimte om hun eigen verhaal te vertellen. Dat zien we in de enorme hoeveelheid bloggers om ons heen, maar ook in de hoeveelheid sociale netwerken.

Ruimte voor creativiteit
De drang om iets te creëren is aanwezig bij 56% van de consumenten. Een flink aantal als je er goed over nadenkt. Geen eenheidsworst meer: de mogelijkheid om zelf vorm te geven aan producten en diensten wordt steeds belangrijker. Geen suffe schuiten, maar schoenen waarvan elk onderdeel een zelf gekozen kleur en vorm heeft.

Meten en weten
Monitoring 2.0. Consumenten (43% ervan) willen data inzetten om hun leven effectiever te maken. Denk aan het gebruik van slaap- en sportanalyse. Handig om op in te spelen als je product of dienst in één van deze meetbare categorieën valt.

Gekend worden
48% van de consumenten wil dat een merk weet wie hij of zij is en daar op inspeelt. En dan niet alleen door een product dat je eerder hebt gekocht nogmaals (met korting) aan te bieden, maar ook door producten onder de aandacht te brengen waar je zelf niet eerder aan dacht. Maar dus wel spot on goed bij je passen. Opvallend, omdat er op dit moment ook juist veel wordt gesproken over privacy.

Slimme dingen
Aansluitend op 'Meten en Weten' en 'Gekend worden', verwacht 63% van de consumenten dat technologie meedenkt. Dat het intuïtief (mee)werkt om productief, efficiënt en slim met dingen om te gaan. Supermarkten kunnen hier bijvoorbeeld veel mee, maar ook andere bedrijven die iets tijdrovend maar noodzakelijks aanbieden.

Waardering
Als waardevolle klant worden erkend: 49% van de consumenten weet dat het mogelijk is. Zij zijn best bereid hun data af te staan, als ze weten dat ze er iets voor terug krijgen en dat er iets mee wordt gedaan. Eerlijk en open oversteken dus.

Geen frictie tussen on- en offline
Minder frictie tussen de fysieke en de 'echte' wereld. 49% van de consumenten is bereid om digitaal veel meer actief te zijn als het 'integreert' met de offline wereld om hen heen.

Specialisten
De wereld moet kleiner. 55% van de consumenten is eerder bereid om zich te begeven op niche-platformen dan op bredere platformen. Voor merken betekent dit vooral dicht bij jezelf blijven. Klinkt als een cliché, maar feit is dat als je teveel mensen tevreden wil houden, je uiteindelijk niemand tevreden houdt. Durf keuzes te maken als het gaat om je doelgroep.

Wat je uit deze trends kunt halen is per product of dienst verschillend. Duidelijk is dat we ons dit jaar begeven in een wereld waarbij de klant nog meer terug wil krijgen, nog meer geholpen wil worden, nog menselijker benaderd wil worden en vooral inzicht wil krijgen in de wereld om hen heen. Techniek moet slim zijn, maar uiteindelijk komen we toch weer terug bij good old mensenwerk om dit voor elkaar te fietsen.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief