Tweet als instant PR-moment

Blog
Opinie
Noesjka van der Helm
01-08-2011

Iedere tweet die bekend binnen- en buitenland plaatst is nieuws. De aankondiging van Nicolette van Dam dat ze 's avonds in Boulevard 'iets' ging verklappen, leidde al snel tot het nieuws rondom haar zwangerschap. Weg exclusiefje voor Boulevard. De tweet van Gwyneth Paltrow over het nieuwe album van manlief is wereldwijd opgepakt als nieuws. Shocking omdat we een dergelijke uitspraak niet gewend zijn van de liefelijke actrice, of omdat we kunnen speculeren over 'echtelijke verwaarlozing'. Van haar kant misschien wel een bewuste actie om de verkoop van het album te stimuleren. Wat is nog spontaan en persoonlijk, wat zijn bewuste PR-acties om in de media te komen?

Instant aandacht

Even niets te melden? Wees creatief, slinger het op twitter en je krijgt geheid media-aandacht. Als bekend persoon tenminste. De enerzijds klagen over alle media, anderzijds volledig afhankelijk zijn van hun publiceren. Bekende tweets en 'trendig topics' krijgen al snel aandacht van de media. Zo is één simpele tweet goed voor een instant PR-moment. Niet gek. De discussie over verschillende onderwerpen begint op Twitter. Het sentiment (van een bepaalde groep van Nederland) is al snel terug te lezen in de actuele time line. Het is een kwestie van tijd voordat bedrijven en personen dit gegeven gaan misbruiken om in de 'scope' van een journalist te komen en dat klanten gaan roepen 'dat wil ik ook'. Een bende studenten inhuren of collega's omschakelen om 'nieuws' te spinnen om het opzettelijk te beïnvloeden.

Oprechtheid

Dat is toch ons werk zou je zeggen, dus wat is hier mis mee? Onderwerpen onder de aandacht van journalisten brengen is inderdaad ons werk, maar ogenschijnlijk objectieve berichten 'pushen' om maar in de media te komen niet. Natuurlijk, het is aan de journalist om de 'bull' van de 'shit' te onderscheiden en verdere research te doen, maar het is ook onze 'plicht' als pr-professional om het nieuws zuiver te houden. Zowel richting journalisten als richting de volgers van je persoonlijke of zakelijke account. We hebben al spam en reclame op Twitter, maar stelselmatig nieuws manipuleren is nog niet aan de orde. (alhoewel #carglasszuigt deed het heel goed) Mocht je toch de onbeheersbare drang voelen om een 'tweetfart' uit te sturen of te 'spinnen' wees hier dan duidelijk in. Het mooie van Twitter is dat je ondanks de 140-tekens ook heel helderaan kunt geven wat je persoonlijke motieven zijn om iets naar buiten te brengen: #blog | #klant | #nieuwstweet. Simpel toch?

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief