Twitter blijft relevant zelfs in 2016

Blog
Trends
Madawa Rajapaksha
24-03-2016
Deze week was Twitter al in het nieuws, want afgelopen maandag (21 maart) bestond dit sociale medium 10 jaar.  Al tien jaar lang sturen mensen berichtjes van 140 tekens de wereld in. Maar toch staat dit kanaal, vooral het afgelopen jaar, in een negatief daglicht. Er verschijnen aan de lopende band berichten over het dalende gebruik, dat jongeren het kanaal verlaten en dat het van links en rechts wordt ingehaald door andere kanalen. Maar hoeveel daarvan is waar? Of praat iedereen elkaar na? Voornamelijk het laatste is waar, want Twitter blijft relevant in 2016. In deze post lees je waarom.

De facts over Twitter
In Nederland gebruiken ongeveer 3 miljoen mensen Twitter en 1 miljoen doet dit dagelijks. Wereldwijd zijn er 320 miljoen actieve gebruikers en de omzet is het afgelopen jaar gestegen met 58%. Twitter blijft relevant lijkt mij. Of ben je nog niet overtuigd na het lezen van deze cijfers?

Het snelste kanaal
Twitter blijft het kanaal waarmee je het snelst een actualiteit deelt met de rest van de wereld. Dit werd afgelopen dinsdag weer bevestigd door de verschrikkelijke terreuraanslag in België. Op Twitter verschenen de eerste beelden en video´s vanaf de locatie. Waarom Twitter en geen ander kanaal? Je kunt tenslotte via Facebook, Google +, Instagram en Snapchat toch ook beelden en video's gemakkelijk delen? Dat klopt ook, maar er zijn 3 reden waarom Twitter dit van de overige 4 kanalen wint.
  • Twitteraccounts staan  in tegenstelling tot  overige accounts open voor iedereen.
  • Viral gehalte is het hoogst bij Twitter, dit komt doordat je met een druk op de knop kan retweeten en de hashtags zorgen voor nog grotere exposure.
  • Beperkt aantal tekens dwingt actualiteit af.
Deze drie zaken zorgen er telkens voor dat Twitter het meest geschikte kanaal hiervoor is. Het is niets voor niets dat alle nieuwssites als eerste de tweets gebruiken. De blog livestream van NU.nl bestaat voor meer dan 50% uit tweets. Burgers zijn altijd als eerste op een locatie, gewoonweg omdat ze er al waren. Daar kunnen journalisten niet tegen op. Wat ze wel kunnen doen en wat ook gebeurt zijn de berichten via een officieel Twitter account bevestigen.

Jongeren blijven jongeren
Het meest gehoorde argument dat Twitter er niet meer toe doet is de grote afname van de jongeren. Dit vind ik altijd een kul argument, want het is jongeren eigen om zich af te zetten tegen de volwassen. Nu zitten ze massaal op Instagram en Snapchat. Zodra de regenboogkots wordt ontdekt door moederlief, zijn  jongeren al weer vertrokken van het kanaal. Dit betekent alleen niet altijd dat het kanaal geen belangrijke rol meer speelt. Er zijn alleen al in Nederland een miljoen mensen die het dagelijks gebruiken. Dat is toch 1 op de 17.

Twitter blijft relevant
Ik trek mij niks aan van alle negatieve reuring rondom Twitter, het kanaal blijft zelfs in 2016 nog relevant. Het blijft het snelste kanaal voor nieuws, webcare en je gaat het gemakkelijkst een gesprek met een vreemde aan. In bepaalde branches (marketing, communicatie, pr, recruitment, sales etc.) is het bijna niet weg te denken. Ik blijf gewoon door twitteren, want het levert mij nog steeds extra traffic op naar mijn blog en ik kom in contact met nieuwe mensen. Het is een kanaal dat nog wel een aantal jaar blijft bestaan.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief