Uitdagend, leerzaam én nooit saai: mijn stage bij Coopr

Blog
Insights
Fenna Nijboer
14-07-2021
Hi! Ik ben Fenna en ik heb de afgelopen twee maanden stage mogen lopen bij Coopr. Waar ik een wereld instapte die voor mij in eerste instantie nog onbekend en ongedefinieerd was, hoop ik nu wat insights te kunnen delen over stage lopen in de PR-wereld. 
Als student in het veld van communicatie en/of media is het PR-vak een goede match: ze draaien beide om messaging, strategieën, media en maatschappij. Naast de kennis die je misschien al hebt geleerd op je studie, verrijkt een stage deze enorm door in de praktijk te ervaren en te leren hoe alles écht in zijn werk gaat. Iets wat je niet via studieboeken kunt leren. En niet te vergeten, een stage kan inzicht geven in waar je jezelf na je studie ziet eindigen (en waar liever niet). Ook niet onbelangrijk. 
 
Dus, wat zijn precies mijn main take-aways - buiten het studieboek om - die ik leerde bij Coopr?
 
#1 Weten wat er speelt.
Een van de doelen is natuurlijk om positieve aandacht te trekken voor een scala aan klanten. Om dit te kunnen doen is het van belang om te weten waar mensen over praten, iets over vinden of veel over horen. Want, je wilt natuurlijk het juiste verhaal vertellen op het juiste moment om er voor te zorgen dat je die aandacht kan vestigen. Het helpt dus enorm wanneer je up to date blijft over het nieuws en weet wat er speelt. Het verdiepen in wat mensen vinden over de meest uiteenlopende onderwerpen – van koffie tot bootreizen tot sociale topics rondom ongelijkheid - leidt tot waardevolle insights als basis voor strategieën. Zo is het makkelijker om linkjes te maken met de merken waar je voor werkt. 
 
#2 Creativiteit.
En verder iets wat de studieboeken je niet leren: creativiteit. "Creativiteit moet in je zitten”, was iets waar ik ook heilig van overtuigd was. En terwijl het inderdaad zo is dat je mensen hebt die het ene geweldige, out-of-the-box idee na de andere uit hun mouw schudden is het niet zo dat zoiets per definitie een effortless skill is. Via mijn creatieve stagebegeleider Jael leerde ik dat je door bepaalde kleine dagelijkse dingen toe te passen, je je creativiteit kunt stimuleren. Ga op zoek naar prikkels en inspiratie, en bedenk juist die eigenlijk-te-gekke-onhaalbare-ideeën om je brein te stimuleren én dat van anderen. En, iets wat vooral in het begin nog een beetje eng is en ik ook regelmatig tegenaan liep, wees niet bang om dat misschien "slechte” idee wel te vertellen tijdens die meeting met je collega’s. Juist "slechte” ideeën fungeren als voer voor de meest out-of-the-box, inspirerende en creatieve ideeën.
 
#3 Wees oncomfortabel.
Als stagiair zonder ervaring in het bureau-leven (of in het algemeen, werk-leven) is het best spannend om te beginnen aan zo’n nieuw avontuur. Nieuwe mensen, nieuwe gebruiken en nieuwe kennis waarin je moet zien te navigeren. Als kat-uit-de-boom-kijker was dit voor mij zeker ook iets waar ik van te voren tegen aan liep. Maar, probeer juíst de grenzen van je comfortzone op te zoeken en ga er overheen. Vraag wel die ene vraag, spreek je wel uit en probeer initiatief te tonen. Als je denkt: "Dit lijkt me wel een tof/interessant/uitdagend project om op mee te kijken”, vraag het! Zo daag je jezelf uit om erachter te komen waar je interesses liggen. Hoewel dit misschien niet het meest comfortabele is om te doen, en de ene dag misschien ook beter lukt dan de andere, krijg je wel op deze manier het meeste mee - en je collega’s van jou.

#4 Luister.
Tijdens mijn 2,5e maand durende stage leerde ik dat PR draait om nieuwswaardes, reputaties, stakeholders, ludieke maar soms serieuze acties, creativiteit, samenwerking, maatschappij, maar vooral ook mensen. Mensen vormen uiteindelijk samen de maatschappij, merken, meningen en daarom ook PR. Betekenisvolle connecties leggen met mensen via merken kun je eigenlijk alleen maar doen door te "connecten”: inleven, inlezen, vragen, praten én te luisteren. 
 
Hoewel 30 juni mijn laatste dag was als stagiaire ben ik blij om te kunnen zeggen dat ik nog twee maandjes langer mag blijven bij Coopr als werkstudent, waar ik vast en zeker nog veel meer ga leren over PR, Coopr, de maatschappij én mezelf.
 
Tot snel,
Fenna