Unicef bepaalt politieke agenda door sterke outdoorcampagne

Blog
PR
Marlous Westra
24-06-2014
Elk jaar heeft Zweden te maken met zo'n 14.000 kinderen die alleen naar het land komen, op de vlucht voor oorlog en geweld, misbruik en armoede. Ze hopen op een beter leven. Toch lopen ze vaak tegen een muur en hebben ze geen rechten. Ook worden ze soms opnieuw slachtoffer van misbruik door het ontbreken van ouders. Unicef heeft afgelopen jaar door middel van de campagne 'Escape Ends Here' de problematiek van deze jonge mensen onder de aandacht gebracht van de Zweedse samenleving. Met als doel druk uit te oefenen op de politiek zodat het verdrag voor de rechten van het kind in het land wordt aangenomen als wet, zodat deze kinderen kunnen stoppen met vluchten.

Petitie
Om het probleem bij zoveel mogelijk mensen op de radar te krijgen, maakte Unicef gebruik van bewegende projecties van kinderen op drukbezochte plekken in Stockholm. Ondanks dat het geen echte beelden zijn, komt de emotie over. Je ziet kinderen op de grond liggen, op een bankje in het park, leunend tegen een boom staan en snel wegrennen. Uit de silhouetten blijkt overduidelijk de wanhoop. Uit informatie van Unicef blijkt dat de projecties hebben geleid tot een earned reach van 25 miljoen mensen in twee weken tijd door aandacht van traditionele en sociale media. Ook verzamelde Unicef zo'n 45.000 handtekeningen in een petitie voor het aannemen van het verdrag als wet.

Niet nieuw
Outdoor projectie is niet nieuw. Volgens mij was het zelfs eerder dan reversed graffiti. Maar het gaat niet altijd om nieuw of oud. De manier waarop Unicef de projectie heeft ingezet in deze campagne is origineel en effectief. De silhouetten van de kinderen hebben iets griezeligs, zo zonder gezicht. Ze zijn het perfecte symbool voor de kinderen die op de vlucht zijn en van wie de problemen die zij tegenkomen in hun nieuwe 'woonplaats' voor de meeste mensen onzichtbaar zijn. De geluiden bij de projecties, zoals ademhaling en voetstappen geven het geheel nog meer emotionele lading. Hoe het er in Stockholm uitzag, is goed te zien in de campagnevideo op YouTube. Naast de projecties op straat werden de beelden verspreid via Twitter, Facebook en Instagram. Om de bewustwording nog verder te boosten is er ook een documentaire gemaakt met persoonlijke verhalen van kinderen die op de vlucht zijn in de landen Zweden, Italië en Congo.

http://vimeo.com/86892245

Een prachtige campagne die je al raakt met een casefilm, laat staan als je er live getuige van bent geweest. En een mooi voorbeeld van hoe je een onderwerp op de publieke en politieke agenda kan zetten door je naast traditionele media ook te richten op content die aanspreekt om te delen via social media. Een terechte winnaar van de bronzen Lion.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief