User-generated content streven voor merken?

Blog
Opinie
Shelly Delwel
02-12-2014
Een eigen woon- of badkamer  ontwerpen via Pinterest, waarbij het beste ontwerp vervolgens tot leven komt in de showroom van IKEA? Een LEGO -fan die zelf prachtige vogelcreaties maakt van Lego, die uiteindelijk in productie worden genomen? Of een Playmobil-fan die dagelijks zijn eigen Playmonews maakt en hiermee het nieuws haalt? Stuk voor stuk mooie voorbeelden van User-generated content. Maar is dat voor ieder merk weggelegd? En is dit hoogst haalbare voor een merk?

User-generated content hoogst haalbare?
Je ziet vaak dat merken consumenten uitdagen om hun eigen ideeën en creaties te delen. Nog mooier is het als een fan vanuit zichzelf iets bijdraagt aan het merk. Zoals de LEGO-fan die zijn LEGO vogelcreaties in productie ziet gaan. Uiteraard is LEGO een heel likable merk en zal het voor een verzekeraar een stuk moeilijker zijn om zijn consument enthousiast te maken over zijn dienst. Maar een mooi streven is het zeker. Consumenten worden door zoveel geprikkeld en hebben beperkte tijd in onze informatiemaatschappij. Zo merken wij, als PR-bureau , bij bijvoorbeeld een contest via social al dat consumenten niet te veel moeite willen doen. Je kunt het best het KISS principe aanhouden. Geen gedoe met video of foto's uploaden via een Facebook formulier, want dat is vaak al te veel gevraagd. Daarom is het echt een compliment als je als merk User -generated content ontvangt. Als een fan de moeite neemt om iets zelf te creëren voor een merk dan spreek je over echte merkliefde!

WhatsApp inzetten als middel voor User-generated content
Een andere optie om het de consument makkelijker te maken om content te delen is het inzetten van WhatsApp. Verschillende bedrijven zetten WhatsApp al in om hun doelgroep te bereikenMetro en NRCQ. Marketing Facts meldt dat Skoften als eerste WhatsApp inzet om User-generated content te verzamelen. Een tijdsintensieve klus voor journalisten of merken, maar het neemt wel een drempel weg voor de consument om video's en foto's te delen. Hierdoor zal er meer creatieve input kunnen verschijnen. Oplossing om consumenten aan het werk te zetten? Uiteindelijk zullen consumenten nog steeds enthousiast moeten zijn over de actie van het merk, maar het zal zeker een handje helpen.