Van wie is de perslijst nou eigenlijk?

Blog
Opinie
Mary-Grace van Leeuwen
20-08-2013


"Super, ik zie de belangrijkste titels met e-mailadressen wel voorbij komen." Het antwoord van een klant nadat we besproken hadden dat ik een lijst zou sturen met de belangrijkste media voor hun branche. Ik hang op en denk: hoorde ik dat nu goed? Dat is toch niet de bedoeling?! Ik zou alleen een perslijst  maken met daarin de belangrijkste titels en dat zou ik ter informatie op de mail zetten. Tegelijkertijd vroeg ik me af waarom ik niet gewoon de e-mailadressen zou meesturen? Maar ligt juíst daar niet de waarde van het bureau? Hoogste tijd om te onderzoeken van wie de perslijst nou eigenlijk is.

Op de man af gevraagd liggen de eerste meningen binnen Coopr ook uiteen. Niet heel gek, want er zitten meer dan twee kanten aan deze medaille. Ik ging op onderzoek uit:

Perslijst is eigendom van het pr-bureau
  • Je beschermt de mediarelaties tegen spam en tegelijkertijd bescherm je als bureau je eigen reputatie;
  • Vanwege privacy overwegingen. Er zijn journalisten die hun persoonsgegevens alleen vrijgeven voor pr-bureaus;
  • Het hebben van goede mediacontacten is deels ook de waarde van het pr-bureau;
  • Contacten worden niet van de een op de andere dag opgebouwd. Het kost tijd om een goede en sterke relatie met journalisten op te bouwen;
  • Een pr-bureau weet hoe zij om moet gaan met de betreffende contacten om op deze manier de relatie te versterken.
Perslijst is eigendom van de klant

 
  • De klant betaalt ervoor, content die we maken is ook eigendom van de klant dus daarom een medialijst ook;
  • Journalisten willen uiteindelijk liever iemand van klantzijde spreken dan iemand van het pr-bureau;
  • Contacten worden mede opgebouwd in samenwerking met de klant. Zonder de klant had je deze contacten nooit kunnen opbouwen. Het is een wisselwerking.
Je merkt dat het zo makkelijk niet ligt; het is een hels dilemma om de eigenaar van de perslijst te vinden. Elke situatie is ook anders. Bijvoorbeeld: Is het een project of is het een klant waar je al langer voor werkt? Vragen die er toedoen voordat je deze vrij geeft of niet.

Wat vind jij? Van wie is de perslijst nou eigenlijk?

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief