Verandert voice search het aankoopgedrag?

Voice search maakte de laatste 9 maanden een enorme groei door. Steeds meer huiskamers worden tegenwoordig versierd door gadgets als de Google Home’s, Amazon Echo’s en Alexa’s van de wereld.

Een ook mobiele voice search diensten als Siri (1 miljard per week) en Google Assistant brachten vorig jaar naar buiten dat het aantal zoekopdrachten via spraak op mobiel gestaag toe blijft nemen. In de VS is al 20 procent van de mobiele zoekopdrachten In voice search. In een wereld waar we steeds minder face-to-face communiceren en individualistischer leven, is juist deze manier van ‘spraak’ in opmars; een mooie paradox. Praten we straks alleen maar met machines?

AdWords wordt AdVoice?!
Of spraakgerichte zoekopdrachten uiteindelijk tekstuele zoekopdrachten over zullen nemen, is niet met zekerheid te zeggen. Toch denken trendwatchers dat de kans groot is dat we over 3 tot 5 jaar allemaal een Google Home of Amazon Echo in huis hebben staan. Waar deze gadgets voorheen als speeltjes en tijdverdrijf werden gezien, zien steeds meer gebruikers nu de meerwaarde van deze assistants.

Een nieuwe manier van zoeken brengt ook een revolutionaire wijze van adverteren met zich mee. Als we niet meer visueel in aanraking komen met de omgeving van Google gaan adverteerders andere manieren zoeken om online top of mind te blijven. Amazon geeft zelf aan nog niet te weten hoe ze deze voice ads vorm moet geven, al zetten veel trendwatchers in op een biedsysteem als Google AdWords.

Hoe haal je als marketeer voordeel uit voice search?
1. Keep it local
Uit onderzoek blijkt dat voice searches met name worden gebruikt voor lokale zoekopdrachten, zoals ‘Breng me naar de dichtstbijzijnde koffietent?’. Good business dus voor de lokale en kleinere ondernemers!

2. Schrijf in spreektaal
Daarnaast is de manier waarop we spreken compleet anders dan hoe we typen. Spreektaal is immers ook anders dan schrijftaal en dus zullen ook de antwoorden verschillen van de bekende Google zoekresultaten.

3. That’s the question
Voice search geeft de mogelijkheid om de dialoog aan te gaan met de consument en levert bergen relevante data (mits deze beschikbaar wordt gesteld natuurlijk.) Vraag jezelf daarom altijd af: welke vraag zou mijn potentiële klant (in spreektaal) stellen over deze betreffende content?

Dating Google Home
“Niet consumenten maar software bepalen wat er gekocht wordt”, las ik onlangs op Frank News over voice assistant Alexa. Assistants maken gebruik van machine learning, wat je kunt zien als een relatie. Bij de aanschaf leer je elkaar pas net kennen. Na een tijdje ken je zijn of haar lievelingseten, -kleur en -muziek. Kortom, in essentie is het nog steeds de gebruiker die bepaalt en zullen de online aankopen een afspiegeling blijven van de voorkeuren van deze gebruiker. Een koopjesjager zal daarnaast vragen om ‘het goedkoopste wc-papier’. Alleen voor de generieke kopers, de not-giving-a-fuck’ers, is het de software die bepaalt.

Deze video van Amazons Alexa ging viral nadat hij werd getoond op de Superbowl. Ook deze video geeft op een hilarische wijze weer dat het uiteindelijk de gebruiker is die bepaalt en dondersgoed weet wat hij of zij wil!

Dus, hebben merken en marketeers te vrezen voor bazige assistentes zoals Alexa en Siri? Als je het mij, een merkbewuste consument, vraagt niet.

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!