Verhalen rapen in de stad

Afgelopen week stapte ik samen met mijn collega op de boot van DFDS Seaways voor een overtocht naar de Engelse stad Newcastle. Een ontdekkingsreis door een stad waar ik op voorhand geen beeld van had maar die op locatie ging leven, een gezicht kreeg en me inspireerde. Industrieel, urban, fashionable, ‘arty’, oud maar zeker ook modern. En bovenal een stad met bijzondere verhalen die geduldig liggen te wachten om verteld en gedeeld te worden.

Iedere stad is uniek
Iedere stad heeft zijn USP’s. Die gaan verder dan enkel de herkenbare beelden en gebouwen, denk ook een eet- en drinkgewoontes (baguettes, fromages et du vin a la France, tapas y sangria en España, etc.) en aan al die andere dingen die bij je opkomen als je aan een bepaalde stad denkt (mooie dames in Italië, wildgroei onder de oksels in Frankrijk, het ‘Bierfest’ in Duitsland, ruig en regenachtig klimaat in de Schotse Hooglanden…).
Gewoontes komen ergens vandaan en gebouwen en beelden trekken onze aandacht omdat er een verhaal achter zit. Verhalen die we uit reisgidsen halen of te horen krijgen van ‘de man die de die paraplu hoog houdt’ en ons door de stad heen loodst.

Citymarketing en PR
Toch zijn er veel verhalen die aan ons voorbij gaan en die we niet kennen. Dat maakt deze verhalen niet minder leuk of interessant. Als PR-professionals doen we niets liever dan ‘verhalen vertellen’ en unieke verhalen delen of uitvergroten. Zo vielen ons de blauw-groengekleurde flessen op die langs het water op onze wandelroute door Newcastle lagen. Wat bleek…deze flessen wijzen de weg naar ‘the nearest pub’.

Gaaf, handig en een mooi pub-verhaal waar het creatieve brein zich hier op kantoor graag door laat voeden :).

Verhalen in eigen land
Overal vind je verhalen. Het is het mooiste als dat verhaal ook daadwerkelijk verteld wordt. In een eerdere blog heb ik het al over de tot Koninginnedag 2012 onbekende sport WC-potwerpen gehad. Een traditionele sport uit Rhenen. Er werd goed van de gelegenheid gebruik gemaakt om Nederland kennis te laten maken met ‘hun’ sport. Een ander voorbeeld is het filmpje uit 2010: ‘The truth about Amsterdam’, waarin met cijfers en feiten op een grappige manier werd gereageerd op een nieuws-item op Fox News waarin Amsterdam uiterst negatief werd neergezet.

Of het nou ingezet wordt als reactie of dat het puur verhalen uit de stad zijn. Verhalen zijn er om verteld te worden. ‘Rapen en delen’ laat dat het motto zijn voor elke stad.

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!